اهمیت سامانه های نوین آبیاری

دسته‌ها

بررسی کنترلر آبیاری هانتر
بررسی کنترلر آبیاری هانتر
می 10, 2023
تعمیر و عیب یابی پمپ کارواش
تعمیر و عیب یابی پمپ کارواش
می 20, 2023
اهمیت سامانه های نوین آبیاری

اهمیت سامانه های نوین آبیاری

مزیت استفاده از سامانه های نوین آبیاری

سامانه های نوین آبیاری برنامه ریزی آبیاری را متناسب با رطوبت خاک و آب و هوا تنظیم میکنند. برنامه ریزی سامانه نوین آبیاری، به بهبود استفاده از آب در آبیاری فضای سبز کمک می کنند. سامانه های نوین آبیاری برخلاف روش های آبیاری سنتی که کنترل گر های آن یک برنامه ریزی متداول و از پیش تعیین شده دارند، از کنترل گر های هوشمند مطابق با وضعیت آب و هوا و تبخیر گیاهان استفاده میکنند و بر آبیاری نظارت دارند.

این سامانه های آبیاری به طور خودکار برنامه ریزی را مطابق با شرایط اصلی زمین زراعی تنظیم می کنند. این سیستم های هوشمند با توجه به درجه حرارت در مزرعه و کاهش بارندگی بر اساس عوامل اختصاصی مانند رطوبت، خاک، نحوه عملکرد آبپاش زمانبندی را تنظیم می کنند.

انواع سامانه های نوین آبیاری شامل؛

• سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر آب و هوا

• سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر رطوبت خاک

سیستم های آبیاری هوشمند مبتنی بر آب و هوا

سیستم های آبیاری هوشمند مبتنی بر آب و هوا به عنوان کنترل کننده تبخیر و تعرق عمل می کنند. این سیستم ها برای تنظیم آبیاری از داده های هواشناسی استفاده می کنند. این نوع سیستم نوین آبیاری اطلاعات وضعیت آب و هوایی را جمع بندی می کند و بر اساس آن زمان آبیاری گیاهان را تنظیم می نمایند تا سطح واندازه مشخصی از آب را دریافت کند. داده های هواشناسی از ۴ پارامتر دما، باد، تابش خورشید و رطوبت آب و هوا استفاده می کند. استفاده از این روش برای محاسبه مقدار نیاز زمین به آب از دقیق ترین روش ها است.

سیستم های نوین آبیاری بر اساس حسگر رطوبت خاک

سیستم های نوین آبیاری بر اساس حسگر رطوبت خاک، از فناوری های نوین برای اندازه گیری میزان رطوبت خاک استفاده می کنند. در هنگام دفن گیاه، سنسورها در ناحیه ریشه گیاهان و چمن ها به طور دقیق رطوبت خاک را اندازه گیری می کنند و این اطلاعات را به کنترل کننده ها انتقال میدهند.

آبیاری هوشمند

انواع سامانه نوین آبیاری

طبقه بندی سنسورهای رطوبت به دو روش است.

۱٫ سیستم آبیاری چرخه معلق

۲٫ سیستم آبیاری متناسب با نیاز

سیستم آبیاری چرخه معلق

در روش سیستم آبیاری چرخه معلق، کنترل کننده ها مانند روش سنتی تنظیم می شوند و برای آبیاری بخش شروع و پایان دارند. تفاوت این نوع سیستم در این است که با وجود کافی بودن رطوبت در خاک سیستم آبیاری تعیین شده بعدی را متوقف می نماید.

سیستم آبیاری متناسب با نیاز

در سیستم آبیاری متناسب با نیاز، در صورت عدم وجود رطوبت کافی در خاک، آبیاری آغاز می شود. از اصلی ترین ویژگی های سامانه های نوین آبیاری به این موارد اشاره می شود. در هنگام انتخاب کنترل گرها از مهمترین تصمیمات نحوه کنترل کردن آنهاست. شما می‌توانید با استفاده از این سیستم، آبیاری خود را از راه دور و از طریق برنامه نصب شده بر روی موبایل کنترل کنید. در غیر این صورت می توانید آبیاری را مستقیم بر روی دستگاه با کمک دکمه ها کنترل کنید.

این روش می تواند برای کسانی که مایل به استفاده از برنامه موبایل نیستند مناسب باشد. با استفاده از این ویژگی ها در سامانه های نوین آبیاری، کنترل و بررسی زمین زراعی در هر شرایط برای شما امکان پذیر می شود. ویژگی دیگر سیستم های آبیاری، ایجاد برنامه آبیاری جداگانه برای گیاهانی است که نیاز آبی متفاوت دارند.

ممکن است آبیاری برای گیاهان مختلف متفاوت باشد که در این صورت با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند می توان آبیاری هر کدام از این مناطق را برنامه ریزی کرد و با توجه به نیاز گیاهان همان بخش آبیاری را اجرا کرد. کنترل گر های سیستم آبیاری می توانند هر تعداد از منطقه را پشتیبانی کنند و برنامه ریزی آبیاری آنها را ایجاد کنند. برنامه ریزی آبیاری یکی دیگر از ویژگی های سیستم های نوین آبیاری است و همچنین یکی از اصلی ترین نیاز ها در زراعت محصولات می باشد.

سیستم های نوین آبیاری

ویژگی سیستم های نوین آبیاری

این نیاز اساسی و مهم توسط سیستم های آبیاری هوشمند با دقت بسیار بالا اجرا می شود. ویژگی سیستم های آبیاری هوشمند باعث شده تا در صورت نبود شما آبیاری محصولات به طور خودکار در همه شرایط انجام شود و اطمینان حاصل کنید که گیاه شما تشنه و یا غرق در آب نمی شود. اطلاع رسانی مداوم از ویژگی های ارزشمند سیستم های نوین آبیاری است.

شما میتوانید بروز هرگونه خطا در عملکرد کنترلر ها و ایجاد نشتی در سیستم های هوشمند آبیاری را مشاهده کنید و مطلع شوید. در این صورت می‌توانید اقدامات لازم را قبل از بروز هرگونه خسارت انجام دهید.

استفاده از سیستم های نوین آبیاری مزیت های زیادی دارد که چند نمونه از آنها شامل این موارد است.

  • کاهش مصرف آب
  • ایجاد فرسایش در خاک منطقه
  • آبیاری بر اساس نیاز گیاه در نتیجه صرفه جویی در مصرف آب و هزینه ها
  • عدم نیاز به حضور فرد در محل و آبیاری هوشمند از راه دور
  • قابلیت کنترل زمان آبیاری مدت زمان و میزان آبیاری با توجه به شرایط محیطی
  • اشغال فضای کمتر با نصب تجهیزات سیستم هوشمند آبیاری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =