نحوه آبیاری روف گاردن و فضای سبز

دسته‌ها

اجزای تشکیل دهنده کارواش صنعتی
اجزای تشکیل دهنده کارواش صنعتی
آوریل 30, 2023
بررسی کنترلر آبیاری هانتر
بررسی کنترلر آبیاری هانتر
می 10, 2023
نحوه آبیاری روف گاردن و فضای سبز

نحوه آبیاری روف گاردن و فضای سبز

آبیاری روف گاردن

طراحی و نیز اجرای فضای سبز در پشت بام امروزه با توجه به افزایش زندگی ماشینی و شهرنشینی مورد توجه تعداد زیادی از مردم قرار گرفته است. فضای سبز موجود در روف گاردن گلدان‌ ها، چمن ها، باغچه و سبزیجات و نیز درختان را شامل می‌ شود. این فضا با توجه به سلیقه و نیز با توجه به استفاده افراد متفاوت می باشد. گیاهان موجود در این فضای سبز برای زنده ماندن و رشد بهتر نیاز به آبیاری مناسب دارند. بنابراین باید گفت انتخاب یک سیستم مناسب آبیاری روف گاردن و فضای سبز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

روش های آبیاری روف گاردن و فضای سبز

روش های آبیاری روف گاردن و فضای سبز با توجه به حجم گیاهان و نیز نوع اجرا می تواند متفاوت باشد. برای باغ های کوچک و گلدانی می توان از آبیاری دستی استفاده کرد. در صورتی که برای باغ های وسیع تر از سیستم آبیاری قطره ای هوشمند باید بهره برد. اما به طور کلی روش های آبیاری در چند دسته تقسیم می شوند.

روش دستی

آبیاری دستی ساده ترین روش برای این کار می باشد. در این روش آبیاری از شلنگ با سری آب پاش یا از آب پاش می توان استفاده کرد. این روش ها بیشتر مناسب بام های اجرا شده با باکس و یا گلدان می باشند. به عبارتی در مقیاس های کوچک قابل اجرا بوده و هزینه کمی را در بر خواهند داشت. البته در این روش به حضور و نیز فعالیت مستقیم فرد جهت آبیاری نیاز نداریم.

برای آبیاری دستی باید به حجم مورد نیاز گیاه و زمان آبیاری آن توجه ویژه‌ ای نمود. به این علت که گیاهان مختلف مثل درختان، بوته‌ها، درختچه ها نیاز آبی متفاوتی با یکدیگر دارند. آبیاری کم یا زیاد می ‌تواند نتایج بدی را به دنبال داشته باشد. اگر چنانچه آبیاری کم باشد، می‌ تواند سبب پژمردگی یا تنش خشکی شود. اما اگر بیش از اندازه باشد سبب آسیب به گیاه می گردد.

هم چنین آبیاری بیش از اندازه سبب از بین رفتن و شستن و مواد مغذی خاک شده و پوسیدگی یا خفگی ریشه را به دنبال خواهد داشت. بنابراین باید گفت در این نوع آبیاری باید به نیاز آبی گیاه مورد نظر دقت نمود.

روف گاردن

آبیاری قطره ای

یکی از روش های مناسب برای آبیاری روف گاردن و فضای سبز روش آبیاری قطره ای می باشد. در آبیاری قطره ای مصرف آب به حداقل ممکن می‌ رسد. هم چنین آبیاری با حجم مناسب صورت گرفته و آب به صورت متناوب به گیاه می رسد. بسته به نیاز گیاه می توان از قطره چکان ها و انشعاب های مختلف استفاده نمود.

استفاده از این روش در سطوح وسیع سبب کاهش هزینه نگهداری در طولانی مدت می شود. این سیستم با دو روش نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک قابل اجرا خواهد بود.

نیمه اتوماتیک

در این روش انشعاب اصلی به طور مستقیم به شیر برقی برای برداشت آب وصل می گردد. انشعاب های فرعی نیز با توجه به طرح باغ به انشعاب اصلی وصل می گردند. نازل ها یا قطره چکان ها روی انشعاب فرعی قرار می ‌گیرند. عیب اصلی این روش حضور مستقیم فرد برای آبیاری می باشد. از طرفی این روش فقط در طرح های ساده قابل اجرا است.

از محاسن آن نیز می‌ توان به اجرای راحت این روش اشاره نمود. این روش به راحتی در بام های خانگی قابل اجرا می باشد. نسبت به روش آبیاری دستی، روش نیمه اتوماتیک مناسب تر است و مانع از خیس شدن سطح روف گاردن می شود.

 تمام اتوماتیک

این سیستم علاوه بر اینکه تمامی اجزای سیستم نیمه اتوماتیک را دارد، دارای برد کنترل هوشمند شیرهای برقی و تانک می باشد. برد کنترلر در این روش بر اساس برنامه داده شده حجم آب مشخصی را در زمان مشخصی وارد سیستم می نماید. هم چنین در کنار آن می تواند کوددهی را انجام دهد.

از مزایای این روش می ‌توان به امکان زون بندی در طراحی سیستم های آبیاری اشاره نمود. به خصوص برای آبیاری روف گاردن و فضای سبز کاربرد دارد. هم چنین نیاز به حضور فیزیکی فردی نداشته و کاملا خود کار می باشد.

آبیاری بارانی

این روش آبیاری چندان مناسب روف گاردن نیست. بیشتر برای گیاهان پوششی، کوتاه و نیز چمن ها استفاده می شود. در این روش میزان هدر رفت آب و نیز میزان تبخیر آب بالا می باشد. استفاده مداوم از این روش برای درختچه ها و درختان سبب گسترش بیماری ها می گردد.

از طرفی آب باقی مانده بر روی برگ ها در هنگام تابش شدید خورشید باعث سوختگی برگ ها می شود. این روش تنها در محدوده چمن کاری شده روف گاردن قابل استفاده بوده و در دیگر قسمت ‌ها از سایر روش ها می توان استفاده کرد.

بام سبز

روش های دیگر آبیاری روف گاردن

به طور کلی باید گفت روش های آبیاری روف گاردن شامل سه دسته می باشد:

  1. آبیاری متراکم
  2. آبیاری گسترده
  3. آبیاری نیمه متراکم.

در تمامی روش ها تحمل بار زیاد می باشد. نوع گیاه در انتخاب روش آبیاری آن تاثیر گذار می باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =