تایمر آبیاری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دسته‌ها

بهترین تایمر آبیاری ؟ .... تایمر آبیاری اوربیت
بهترین تایمر آبیاری ؟ …. تایمر آبیاری اوربیت
ژانویه 30, 2023
کف کش راد، صدر نشین کف کش های باکیفیت
کف کش راد ، صدر نشین کف کش های باکیفیت
فوریه 19, 2023
تایمر آبیاری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تایمر آبیاری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تایمر آبیاری چیست؟

تایمر آبیاری وسیله ای برای تنظیم زمان آبیاری فضاهایی مانند باغ، روف گاردن، باغچه و… است. تایمرهای آبیاری به صورت اتومات و در زمان تنظیم شده آبیاری فضای سبز را انجام می دهند. این وسیله در اندازه کوچک طراحی شده و انرژی لازم برای آغاز فعالیت خود را توسط یک باتری کتابی یا دو باتری قلمی به دست می آورد. در صورت تمام شدن عمر باتری لازم است برای تعویض آن اقدام شود تا دستگاه عملکرد خود را به خوبی انجام دهد.

تایمر آبیاری به صورت مستقیم به شیر آب متصل می شود و در مدت زمان مشخصی برنامه آبیاری فضای سبز را انجام می دهد. این دستگاه قابلیت این را دارد که زمان مورد نظر برای آبیاری را ثبت کند و به صورت خودکار آبیاری را آغاز کرده و به پایان برساند. در ادامه به بررسی کاربرد و ساختار داخلی تایمرهای آبیاری می پردازیم.

معرفی نحوه عملکرد و ساختار داخلی تایمر آبیاری

تایمر آبیاری از ۵ قسمت اصلی شامل، بخش الکترونیکی، جاباتری، بدنه، دکمه ها و شیر سولندئیدی تشکیل شده است. برای شروع فعالیت تایمر آبیاری باید منبع تامین انرژی آن یعنی باتری ها در جای خود قرار بگیرند و سپس برنامه آبیاری دستگاه توسط دکمه ها تنظیم شود. بخش الکترونیکی دستگاه به صورت خودکار در زمان تنظیم شده شیر سولنوئیدی را باز و بسته کرده و فضای سبز در زمان مشخص آبیاری می شود. اجزای تشکیل دهنده تایمر آبیاری با کیفیت های مختلفی ساخته می شوند و هر چه میزان کیفیت اجزا بالاتر باشد عملکرد، هوشمندی و طول عمر آن هم بیشتر است.

عملکرد کلی این دستگاه بسیار آسان بوده و برای صرفه جویی در میزان مصرف آب بسیار کارآمد است. همه افراد بدون داشتن ابزار و دانش خاصی می توانند این دستگاه را بر روی شیر آب خود نصب کنند. تنظیم تایم آبیاری هم بسیار راحت بوده و نیاز به داشتن اطلاعات خاصی ندارد. دفترچه راهنما موجود همراه این دستگاه تمامی اطلاعات لازم درباره این محصول را ذکر کرده و به نصب و تنظیم آن کمک می کند.

کاربرد تایمرهای آبیاری

برای نگهدار از تایمر آبیاری باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قرار گرفتن مداوم تایمر آبیاری در مقابل نور مستقیم خورشید باعث فرسوده شدن آن می شود و طول عمر مفید آن را کاهش می دهد. میتوان برای حفاظت از تایمر آبیاری در فضای باز از یک سایه بان یا پارچه ای با ضخامت زیاد استفاده کرد. زمانی که این دستگاه در موقعیت مناسب با شرایط خوب قرار بگیرد در مدت زمان بیشتری کار می کند.

در مناطقی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند و یا کیفیت پایینی دارند یعنی میزان ناخالصی موجود در آنها زیاد است باید از یک فیلتر استفاده شود. استفاده از فیلترهایی که باعث رشد بیشتر گیاهان می شوند و در عملکرد تایمر آبیاری مشکلی ایجاد نمی کنند بهترین انتخاب هستند. لازم است فیلترها هر چند وقت یکبار تمیز شوند و در شرایط عادی نیاز به استفاده از فیلتر نیست.

اگر در فصل زمستان که تغییرات دمایی زیادی رخ می دهد و هوا بسیار سرد می شود تایمر را از شیر آب جدا نکنید تایمر دچار یخ زدگی شده و کارایی سابق را نخواهد داشت. بهتر است هنگام سرما و یخ زدگی تایمر آبیاری جدا شود و در زمان مناسب مجدد نصب گردد.

کیفیت باتری یکی از نکات مهم در عملکرد تایمر آبیاری می باشد و زمانی اهمیت آن بیشتر می شود که افراد در آن محیط حضور ندارند. باتری آلکالاین یکی از بهتری و قدرتمندترین باتری های موجود است که طول عمر مفید آن نسبت به سایر باتری ها بیشتر می باشد. به طور کلی زمان استاندارد برای تعویض باتری تایمر هر ۴ ماه یکبار است.

یکی دیگر از نکات مهم در خصوص باتری تایمر آبیاری خشک بودن آن در زمان نصب می باشد. باتری خیس به درستی عمل نمی کند و باعث خراب شدن سایر قطعات تایمر می شود.

نصب تایمرهای آبیاری چه مزایایی دارد؟استفاده از تایمرهای آبیاری چه مزایایی دارد؟

تایمر آبیاری به صورت منظم و دقیق به گیاهان آبرسانی می کند.

این دستگاه باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی و مصرف بی رویه آب می شود.

مصرف باتری در این دستگاه بسیار کم بوده و تا مدت زیادی عملکرد خوبی دارد.

از مزیت های اصلی این دستگاه برای زمان هایی است که افراد به مسافرت می روند و نگران بی آب ماندن گیاهان می باشند. تایمر آبیاری تا مدت ها به صورت دقیق و منظم آبیاری را انجام می دهند و گیاهان شاداب و سالم باقی می مانند.

هزینه خرید این دستگاه پرکاربرد کم بوده و برای فضاهای مختلفی مناسب می باشند. علاوه بر قیمت پایین این دستگاه هزینه مصرف آب را هم کاهش می دهد.

مزیت دیگر این دستگاه نصب آسان و بدون دردسر آن است.

سخن پایانی

با نصب این دستگاه دیگر لازم نیست افراد همه روزه به باغ و فضای سبز خود سر بزنند. زمانی که برای آبیاری صرف می کردید را برای حرص و بازدید از باغ بگذارید تا کمبودها و خرابی های آن را برطرف کنید. به برند تایمر توجه کنید خرید برند معتبر و با کیفیت باعث سرسبز بودن فضای سبز شما می شود و تا مدت های طولانی کار می کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =