دلایل استفاده از مه پاش صنعتی در سالن های مرغداری

دسته‌ها

کارواش مکانیز یا اتوماتیک
مزیت های کارواش مکانیز یا اتوماتیک؟
ژانویه 31, 2021
واترجت یا پمپ کارواش صنعتی
پاک کردن رنگ سطوح با استفاده از واترجت یا پمپ کارواش صنعتی
فوریه 6, 2021
مه پاش صنعتی

مه پاش صنعتی

دلایل استفاده از مه پاش صنعتی در سالن های مرغداری

بطور کلی مه پاش صنعتی برای خنک کردن و ایجاد رطوبت در صنعت کشاورزی و دامداری و باغداری و گلخانه و سالن های پرورش قارچ و سالن های مرغداری و دامداری مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از مه پاش استفاده کنید محدودیت آب و هوایی برای تولید محصولات خود ندارید. مه پاش صنعتی با تولید رطوبت باعث از بین رفتن آفات گیاهی و گرد و غبار در گلخانه ها می شود. همچنین در سالن های مرغداری در فصل های تابستان که رطوبت کم و دما بالا می باشد کاربرد فراوانی دارد . مه پاش مرغداری در اکثر صنایع از ضروری ترین لوازم می باشد. پس در انتخاب این محصول باید دقت نظر زیادی داشت،در ادامه به معرفی بیشتر این محصول می پردازیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

مه پاش

انواع مه پاش صنعتی

  • مه پاش صنعتی پودری: این مدل از مه پاش ها، ذرات آب را به اندازه ۳۰ میکرونی ریز می کنند و در هوا پخش می کنند. که این امر باعث می شود که در کمترین زمان ممکن گرمای فضا جذب شود و فضا خنک تر شود و همچنین هیچ سطح خیس مانندی را از خود به جای نمی گذارد.
  • مه پاش صنعتی پاششی:این مدل از مه پاش ذرات آب را به کوچکترین حد ممکن تبدیل می کند و تا ۶ متر می تواند آنها را پخش کند.که این امر باعث می شود که بتوان محیط اطراف را ضد عفونی کرد.

کاربرد مه پاش صنعتی در مرغداری ها

همانطور که بالاتر اشاره شد از مه پاش تنها برای تامین دما و رطوبت استفاده نمی شود و کاربرد هایی مثل  پخش کردن مواد اصلاح کننده در فضا،پخش کردن کود آبیاری در زمین های کشاورزی،حفاظت در برابر یخبندان و سرما،پخش مواد آلاینده بر روی زمین ،از بین رفتن بوی بد و ذرات گرد و غبار در فضا….دارد.

همچنین در مرغداری ها استفاده از مه پاش مرغداری کاربردهایی دارد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

  1. باعث کاهش دما می شود.
  2. تامین رطوبت لازم برای مرغ ها را در طول دوران رشد
  3. باعث پیشگیری و عدم انتقال بیماری ها به مرغ ها می شود.
  4. مصرف آنتی بیوتیک ها را کم می کند.
  5. باعث ایجاد یکنواختی سرما و خنکی می شود.
  6. از خیس شدن در کف فضا و سالن جلوگیری می کند.
  7. از برخواستن  گرد و غبار در حین بال زدن مرغ ها جلوگیری می کند.
  8. شستشو و ضد عفونی کردن سالن
  9. باعث افزایش تعداد تخم مرغ ها می شود
  10. مرغ ها سریع تر وزن می گیرند.
  11. مرگ و میر مرغ ها کاهش میابد.
  12. جلوگیری از استرس گرمایی در مرغ ها

مه پاش صنعتی 

مزایای استفاده از مه پاش صنعتی

در ادامه به توضیح بیشتر این مقوله یعنی کاهش استرس گرمایی که یکی از اصلی ترین مشکلات دامداران و  مرغداران است می پردازیم.

استرس گرمایی یک مشکل عمده در واحد های طیور است که از سیستم های تهویه در روز های گرم تابستان برای جلوگیری از مرگ و میر مرغ ها، استفاده می شود.  وقتی دمای محیط زیاد باشد تاثیر زیادی بر عملکرد مرغ دارد و باعث می شود که سرعت رشد یا تولید تخم مرغ کاهش پیدا کند حتی در موارد شدیدتر منجر به مرگ طیور شود. وقتی دمای محیط پیش از ۳۰ درجه سانتیگراد باشد باعث این اتفاق می شود پس باید به آن توجه داشت. راه کارهای متفاوتی برای این مسِله وجود دارد که یکی از آنها استفاده از مه پاش است به راه کارهای دیگر آن در ادامه می پردازیم.

  • عایق بندی مناسب یکی از مواردی است که در کاهش دمای محیط بسیار تاثیر گذار است .در یک روز گرم، سطح یک سقف به ۶۰ درجه سانتیگراد می رسد. آزمایش ها نشان می دهد که انرژی خورشیدی از پشت بام مرغداری های قدیمی عبور می کند و باعث افزایش دما در محیط می شوند.
  • یکی دیگر از راه های کاهش استرس گرمایی طیور تامین آب آشامیدنی خنک برای طیور است زیرا باعث تحریک جذب آب و به کاهش دمای بدن مرغ می شود.
  • و راه دیگر استفاده از سیستم مه پاش و سیستم تهویه هوا است که باعث افزایش نرخ رشد میشود و از دیگر مزایای آن بالاتر سخن رفت. مه پاش صنعتی می تواند درجه حرارت را تا ۱۰ درجه کاهش بده و باعث کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر مرغ ها شود.

اجزای مه پاش مرغداری

عوامل اثرگذار در کارایی سیستم مه پاش مرغداری چند دسته هستند که مهمترین آن ها شامل پمپ، لوله و اتصالات و نازل مه پاش می باشد. باید توجه داشت که هر کدام از عوامل به تنهایی نمی توانند باعث کارایی سیستم شوند. لوله های مورد استفاده در سیستم مه پاش مرغداری از جنس پلی آمید و پرسی می باشند، جنس نازل ها از استیل می باشد. پمپ هایی که در مه پاش مرغداری استفاده می شوند ، پمپ های فشار قوی ایتالیایی است و موتور مورد استفاده نیز ایتالیایی یا موتوژن تبریز می باشد.  اگر لوله های مورد استفاده از جنس پلی آمید باشد، اتصالات فیتینگی و اگر لوله ها از نوع پرسی در دو سر رزوه استفاده شود، اتصالات از نوع رزوه ای خواهد بود.  نازل هایی که در سیستم مه پاش مرغداری ها استفاده می شود دارای سایزهای  ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ میکرون می باشد.

دیدگاه ها بسته شده است