نمایش آلودگی با GIS در سفره های آب زیر زمینی

دسته‌ها

GIS سه بعدی
Arc GIS 3D(GIS سه بعدی)
جولای 8, 2021
آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئید
آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئید
جولای 14, 2021
نمایش آلودگی با GIS

نمایش آلودگی با GIS

تمرین ۲۰-۲(نمایش آلودگی در سفره های آب زیر زمینی)

برای نمایش آلودگی با GIS بااین تمرین در برنامه ArcGIS همراه ما باشید.

مرحله اول: برنامه ی ArcScene 10 را باز نمائید ؛

Start>All Program>ArcGIS>ArcScene10

بر روی آیکون  Open کلیک کرده و به مسیر زیر بروید.فایل مورد نظر را انتخاب کنید؛

C:\student\3DAnalyst\Exercise2\GroundWater.sxd

مشاهده می کنید که ۴ لایه به قسمت Table of Contents اضافه شده است. بر روی لایه‌ی Congrd که نشان دهنده‌ی آلودگی می باشد راست کلیک کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید. به Tab، Base Height رفته و گزینه‌ی Floating on a custom surface کلیک کنید تا انتخاب شود. و از فولدر Exercise2 به داخل فولدر WorkSpace2 رفته و فایل Pulme که یک نقشه‌ی TIN می باشد را انتخاب کنید و آن را Add نمائید.

نمایش آلودگی با GISبعد به Tab، Symbology رفته و در قسمت Color Ramp کلیک راست کرده و تیک گزینه‌ی Graphic View را برداشته و بعد از آن گزینه‌یRed Bright را انتخاب کنید.

نمایش آلودگی با GISدر نهایت Ok کنید. از پنجره‌ی Table of Contents لایه‌ی Plume را خاموش نمائید.

نمایش آلودگی با GIS

پنجره‌ی  Expression Builder و نمایش آلودگی چاه ها با GIS

مرحله دوم: بر روی لایه‌ی Wells کلیک راست کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب نمائید. به Tab، Extrusion رفته و تیک گزینه‌ی Extrude Features in Layer را بزنید. حال بر روی آیکون کلیک کنید. در این قسمت می خواهیم در هر نقطه که چاهی وجود دارد، با توجه به عمق چاه نشان داده شوند. برای این منظور در پنجره‌ای که به اسمExpression Builder باز گرید و به روی WELL_DPTH دوبار کلیک کرده و ok کنید.

پنجره Expression Builder در قسمت Apply extrusion by  گزینه‌ی adding it to each Feature’s base height را انتخاب کنید. و در نهایت ok کنید.

نمایش آلودگی با GIS

مشاهده می‌کنید که با این کار می توانید تشخیص بدهید که کدام یک از چاه ها دارای تقاطع یا نزدیک به Plume هستند و می توان همچنین تشخیص داد که کدام یک در معرض آلودگی و خطر بیشتری قرار دارند. در مرحله بعد مراکز پاکسازی را مورد بررسی قرار دهیم.

پاکسازی آلودگی با GIS

مرحله سوم: بر روی لایه‌ی Facility کلیک راست کرده و گزینه‌یProperties را انتخاب کنید. به Tab، Extrusion رفته و تیک گزینه‌ی Extrude Features in Layer را بزنید و بعد روی آیکون کلیک کنید تا پنجره‌ی به اسمExpression Builder ظاهر شود. در پنجره‌ی باز شده دو بار بر روی PRIORITY1 کلیک کنید، در کادرExpression  ظاهر شود. به آن ۱۰۰* را هم اضافه کنید و در نهایت OK کنید.

پنجره Expression Builderدر قسمت Apply Extrusion By گزینه‌ی adding it to each feature’s minimum height را انتخاب کنید و دکمه‌ی Apply را فشار دهید.

نمایش آلودگی با GISبعد به Tab، Symbology رفته و بر روی گزینه‌ی Quontities کلیک کنید. در قسمت Value گزینه‌ی PRIORITY1 را انتخاب کرده و OK کنید.

نمایش آلودگی با GISدر این مرحله مشاهده می کنید که مکانهایی که دارای قدرت پاکسازی بالاتری هستند به راحتی از روی شکل قابل تشخیص می باشند.

نمایش آلودگی با GIS

دیدگاه ها بسته شده است