آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئید

دسته‌ها

نمایش آلودگی با GIS
نمایش آلودگی با GIS در سفره های آب زیر زمینی
جولای 11, 2021
ساخت TIN با GIS
ساخت TIN با GIS برای نمایش سطح زمین
جولای 17, 2021
آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئید

آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئید

تمرین ۲۰-۳(تجسم آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئید)

در سال ۱۹۸۶ پس از تصادف فاجعه بار در نیروگاه برق هسته ای چرنویل در اوکراین، مقدار زیادی از گرد و غبار رادیواکتیو در بلاروس فرود آمد. (آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئید)بعد از آن دانشمندان بر اثرات این حادثه مطالعات زیادی انجام دادند.یکی از ابزارها برای کاوش در داده ها، تجسم ۳D است. در این تمرین شما دو سطح از داده‌هایی که در بلاروس جمع آوری شده است را ایجاد می کنید.

یکی از مجموعه نقاط شامل اندازه گیری CS137 است. CS137 یکی از چندین ایزوتوپ منتشر شده در منطقه می باشد. دیگر نمونه ها نشان دهنده‌ی میزان سرطان تیروئید می باشند،که توسط مرکز در اطراف همان منطقه جمع آوری شده است.
مرحله اول: برنامه ی ArcScene 10 را باز نموده و به مسیر زیر بروید:
C:\ student\ 3D Analyst\ exercise 3\ charnobyl.sxd
دو لایه ی نشان داده شده در قسمت Content Table of همان دو لایه‌ای می باشند که قبلاً توضیح داده بودیم .

آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئید

نمایش سه بعدی نقاط نقشه با GIS

مرحله دوم: پنجره‌ی Search را باز نموده و عبارت Feature To 3d را تایپ نموده و گزینه ی مورد نظر را انتخاب کنید.

سرچ عبارت Feature To 3dدر قسمت Input Feature گزینه ی SubSample_1994_CS137 و در قسمت out put feature بر روی آیکون روبروی آن کلیک کرده و به مسیر زیر بروید؛
C:\Student\3DAnalyst\Exercise3
و به اسم CS137_3D ذخیره نمائید. در قسمت Height Field گزینه ی CS 137_CL_K را انتخاب کنید و در نهایت Ok کنید.

آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئیداز منوهای بالای برنامه بر روی گزینه‌ی View کلیک کرده و گزینه ی Scene Properties را انتخاب کنید تا پنجره ی مربوطه باز گردد.بر روی دکمه‌ی Calculate From Extent کلیک کنیدتا محاسبه به طور خودکار انجام شود و در نهایت Ok کنید.

آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئیدبر روی آیکون Full Extent کلیک کنید تا کل نقشه قابل مشاهده گردد. حال شما می توانید نقاط را به صورت ۳D مشاهده فرمائید.

نمایش نقاط به صورت 3D با GISلایه ی Sub sample را خاموش نمائید.

نمایش سه بعدی لایه ها با GIS

مرحله سوم: بر روی لایه ی ThyroidCancerRates کلیک راست کرده و گزینه ی Properties را انتخاب کنید. به tab، Extrusion رفته و تیک گزینه ی Extrude features in layer را بزنید و بعد بر روی آیکون کلیک کنید تا پنجره ای به اسم Expression Builder باز گردد. روی گزینه ی INCID1000 کلیک کنید تا در پنجره ی پائین آن ظاهر گردد و بعد در جلو‌ی آن ۱۰۰* را تایپ نمائید. در نهایت OK کنید.

آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئیدپنجره‌ی Layer Properties را نیز Ok کنید.

مشاهده می کنید هر دو لایه به صورت سه بعدی نشان داده شده اند.

نمایش سه بعدی لایه ها با GISنمونه های خاک و میزان سرطان تیروئید

مرحله چهارم : در این مرحله میخواهیم از نمونه های خاک، یک سطح درون یابی شده درست کنیم. برای این منظور پنجره ی Catalog را باز نموده و به قسمت Toolboxes رفته، بر رویSystem Toolboxes کلیک کنید، ۳D Analyst tools را کلیک کرده، Raster Interpolationer را کلیک کنید و گزینه‌ی IDW را انتخاب کنید تا پنجره ی مربوط به آن باز گردد. پنجره ی IDW را به شکل زیر تکمیل نمائید. توجه داشته باشید که در قسمت Output فایل مورد نظر را به اسم CS137_IDW ذخیره نمائید و در نهایت OK کنید.

آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئیدمشاهده می کنید که به قسمت Table of Content لایه‌ای به اسم CS137_IDW اضافه شده است.

آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئید

وضوح آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئید با GIS

مرحله پنجم: برای بهتر دیدن نقشه بر روی CS137_IDW راست کلیک کنید و گزینه ی Properties را انتخاب کنید. بهTab، Symbology رفته و بر روی Stretched از قسمت Show کلیک کنید. در قسمت Color Ramp گزینه ی Yellow to Red را انتخاب نمائید .

آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئیدبعد به منوی Base Heights رفته و گزینه یSurface Floating on a Custom را انتخاب کنید. که باید در قسمت زیرآن لایه ی CS137_IDW انتخاب شده باشد و در نهایت Ok کنید. از پنجره ی Table of Contents لایه ی CS137_3D را خاموش نمائید تا تصویر و نقشه شما واضح تر به نظر برسد.

آلودگی خاک و میزان سرطان تیروئید

مکان هایی با بیشترین میزان سرطان تیروئید

مرحله ششم: در این مرحله می خواهیم مکان هایی را پیدا کنیم که دارای بیشترین نرخ ارتفاعی هستند (بیشترین میزان سرطان تیروئید). برای این منظور بر روی منوی Selection کلیک کرده و گزینه Select By Attribute را انتخاب کنید.

در قسمت Layer گزینهی ThyroidCancerRates را انتخاب کنید . بر روی IDCID1000 دوبار کلیک کنید تا در کادر پائین صفحه بیاید، بعد در جلوی آن عبارت >=0.5 را تایپ نمائید. بر روی دکمه‌ی Verify کلیک کنید. تا از صحت عبارتی که نوشتید اطلاع کسب کنید و در نهایت Ok کنید.

مکان هایی با بیشترین میزان سرطان تیروئیدمشاهده می کنید که مکانهایی به صورت انتخاب شده در آمده‌اند که ارتفاع بیشتر از ۰۵/۰ داشتند.

مکان هایی با بیشترین میزان سرطان تیروئید

آلودگی خاک و نمایش بیشترین میزان سرطان تیروئید

مرحله هفتم: بر روی لایه‌ی ThyroidCancerRates راست کلیک کرده و گزینه Open Attributes Table را انتخاب نمائید. بعد بر روی آیکون Show selected records کلیک نموده تا مکانهایی که مشخص شده اند نمایش داده شوند. بر روی ستون CASES راست کلیک کنید و گزینه‌ی Statistics را انتخاب نمائید تا خصوصیات آماری ستون مورد نظر را به شما نشان دهد.

مکان هایی با بیشترین میزان سرطان تیروئید

دیدگاه ها بسته شده است