لایه ها در GIS کدامند؟

دسته‌ها

استفاده از نقشه در GIS
استفاده از نقشه در GIS چگونه است؟
آوریل 30, 2021
سیستم اطلاعات جغرافیایی
سطوح در GIS
می 6, 2021
لایه ها در GIS

لایه ها در GIS

نمایش سه گانه لایه ها در GIS

به طور کلی در GIS ارائه و مدیریت اطلاعات جغرافیایی بر روی سه گونه(لایه ها در GIS) اصلی بنا شده است:

  • Features عوارض یا ترکیب ها ( مجموعه ای از نقاط ،خطوط و پلی گون ها)
  • Attributes جداول توصیفی
  • Imagery شبیه سازهای تصویری

که هر کدام از این لایه ها در GIS به طور مشروح توضیح داده می شوند؛

 Features اولین مدل لایه ها در GIS

Features:این مدل از لایه ها در GIS ارائه ای است از موقعیت موضوعاتی که نزدیک یا بر روی سطح زمین قرار دارند. این ترکیب ها می توانند بصورت طبیعی باشند مانند رودخانه ها و زمین های کشاورزی، یا می توانند بصورت سازه هایی هم چون جاده ها، خطوط لوله ها و ساختمان ها باشد .همچنین می توانند بصورت تقسیمات زمینی همچون کشورها، تقسیمات سیساسی یا زمین های توزیعی باشند. اگر چه چند نوع دیگر از ترکیب ها نیز وجود دارند اما با این وجود، ترکیب های جغرافیایی عمدتاً به سه دسته ی کلی نقاط point،خطوط  lines وپلی گون هاpolygons تقسیم می شوند.

  • Points:

    بصورت موقعیت های گسترده ای هستند در ترکیبات جغرافیایی، برای نشان دادن محدوده های بسیار کوچک مثل چشمه ها، دکل های مخابراتی و غیره. همچنین از نقاط می توان برای نشان دادن موقعیت آدرس ها، مختصات GPS و قله های کوه ها هم استفاده شود.

  • نقاط ، ترکیب های جغرافیاییLines:

    بیانگر موقعیت و شکل موضوعات جغرافیایی است که برای نشان دادن آن ها در نقشه بسیار باریک هستند. مانند خطوط مرکزی خیابان ها و نهرها. از خطوط همچنین برای نشان دادن ترکیب های استفاده می شود که دارای محدوده خاصی نیستند اما طول و داراز دارند مانند؛ خطوطی که نمایان گر برجستگی های زمین می باشند،یا مرزهای رسمی موجود در کشورها را مشخص می کنند و … . خطوط نمایانگر برجستگی های زمین همانطور که بعداً خواهید خواند یکی از امور مهم و حائز اهمیت است چرا که یکی از جانشینهایی است که برای ارائه سطوح دارای امتداد مورد استفاده قرار می گیرد.

خطوط ، ترکیب های جغرافیایی

  • Polygons:

    محدوده های بسته و حصار چینی شده ای هستند که بصورت چند بخشی می باشند. شکل و موقعیت ترکیب های همگن و متجانس را نشان میدهند. مانند: ایالات، شهرستان ها، بخش ها، نوع خاک، نوع کاربری زمین و در شکل زیر پلی گون ها،بخش ها را نشان میدهند.

پلی گون ها ، ترکیب های جغرافیایی

لایه Attributes دومین مدل لایه ها در GIS

Attributes: جداول توصیفی نمونه لایه ها در GIS میباشد که نقشه ها توسط Symbols ( نمادها)، رنگ ها و طبقه بندی های مختلف اطلاعات را توصیف می کند. به طور مثال :

  • جاده ها بر پایه طبقه بندی رسمی جاده ها نمایش داده می شوند( طبقه بندی رسمی جاده ها شامل: نمادهایی که تقسیمات بزرگراه ها یا خیابان های اصلی، خیابان های فرعی، جاده های غیرآسفالت شده و …)
  • نهرها و جریانات آب را با رنگ آبی رسم می کنند.
  • خیابان های شهر توسط نام های آن ها طبقه بندی شده و گاهی بعضی از آدرس ها نیز طبقه بندی می شوند.
  • خطوط و نقاط خالی که دارای نماد خاصی هستند برای ترکیب های خاصی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. مانند خطوط راه آهن، هواپیمایی، مدارس، بیمارستان ها و بسیاری از موارد دیگر.

دراین مدل از لایه ها در GIS ، سیستم اطلاعات جغرافیایی توضیحات در مورد پراکندگی ها در جداولی قرار می گیرند که به روی یک سری از مفاهیم مرتبط بسیار مهم مرجع، پایه گذاری شده اند.

جنبه های کلیدی جداول در GIS

این جداول پراکندگی ها و خواص یک مدل فراگیر و ساده را برای ذخیره و کار با اطلاعات آماده می­کند. سادگی و انعطاف پذیری این جداول موجب حمایت و پشتیبانی از دامنه وسیعی از تقاضا و درخواست ها می­شود، با این حال جنبه های کلیدی آن عبارتند از:

  • داده های توصیفی در جداول سازماندهی می­شود.
  • جداول دارای سطرهای مختلفی می­باشد.
  • همه سطرها در جداول دارای یک ستون مشترک می­باشند.
  • هر ستون ، دارای عبارت خاصی از قبیل اعداد صحیح، اعداد اعشاری، حروف و تاریخ نیز می­باشند.

جداول توصیفی از لایه های اطلاعات جغرافیایی در GIS

لایه Imagery در GIS

Imagery

لایه شبیه سازی در GIS معمولا به تعدادی از انواع داده های مرجع که بر پایه cell یا pixel هستند بر می­گردد، و یا همین طور می­تواند به عکس های هوایی، مدل های دیجیتالی ارتفاع، مجموعه داده های تصویری و… نیز بر گردد. شبیه سازی توسط انواع داده ها در محدوده ارتفاع، که توسط سازماندهی سلولی در سطر و ستون ها جمع آوری شده اند، مدیریت و کنترل می­شود .

به علاوه در پروژکسیون نقشه  ها ، سیستم مختصاتی متعلق به داده ها ، شامل اندازه­ی سلول ها و مختصات مرجع می­باشد(مختصات مرجع معمولا در گوشه­ی سمت چپ در بالای شبکه بندی ها می­باشد ).این خصوصیات به مجموعه داده های ارتفاعات این قابلیت را می­دهد تا با یک سری از مقادیر سلول ها که از سطر بالا سمت چپ شروع می­شوند، توصیف شوند.

لایه شبیه سازی در GIS

موقعیت هر سلول می­توان بصورت خودکار بوسیله استفاده از مختصات مرجع و اندازه سلول، تعداد سطرها و ستون ها ، جایگزین شود.

شبیه سازی مدلی از لایه ها در GIS

تصویر های شبیه سازی، این مدل از لایه ها در GIS هم چنین می­تواند به عنوان مرتبط کننده داده ها در هر دو حالت فایل رویت و غیر قابل رویت با طیف مغناطیسی نوری مشخص مورد استفاده قرار گیرند. یکی از این سیستم ها اسکنر چند محوره می­باشد که توسط ماهواره لندست حمل می­شود و شبیه سازی های تصویر را در هفت باند مختلف با طول طیف مغناطیسی مشخص ذخیره می­کند.

اندازه گیری و تعیین هر کدام از این باندها در یک چارت و سیستم جداگانه صورت می­گیرد و بعد ازآن ذخیره سازی می­شود. از ترکیب هفت باند بر روی هم یک تصویر چند بانده ایجاد می­شود، که جزء کاربردی ترین تصویرها می­باشد.

تصویر چند بانده (لایه ها در GIS)

 

برای اطلاع از قیمت مه پاش مرغداری کلیک کنید

دیدگاه ها بسته شده است