استفاده از نقشه در GIS چگونه است؟

دسته‌ها

پردازش نقشه ها در GIS
روش های پردازش نقشه ها در GIS
آوریل 27, 2021
لایه ها در GIS
لایه ها در GIS کدامند؟
می 3, 2021
استفاده از نقشه در GIS

استفاده از نقشه در GIS

استفاده از نقشه در GIS

نقشه ها (استفاده از نقشه در GIS) بازنمایشی هستند از اطلاعات جغرافیایی و فضایی، که به عنوان یک سری از لایه های موضوعی مدنظر قرار می گیرند. نقشه های چاپ شده حاوی عناصر و اطلاعاتی اضافی هستند که به صورت ترتیب رده بندی شده و سازمان دهی شده بر روی صفحه قرار می گیرند. چهارچوب و ساختار نقشه، یک ایده جغرافیایی از اطلاعات را به انسان می دهد و این در زمانی است که عناصر دیگری هم چون علائم و اختصارات نمادیدن، قسمت مقیاس بندی، پیکان شمال متون توصیفی و سرتیتر نقشه که در بالای نقشه می باشد، به شما برای فهماندن ، خواندن و تشخیص محتویات نقشه کمک می کند.

متخصصان از نقشه های کامپیوتری (استفاده از نقشه در GIS) نیز استفاده می کنند. نقشه های کامپیوتری تصاویری هستند که بر روی صفحه کامپیوتر شما نمایش داده می شوند. این تصاویر دارای ابزارهایی هستند که به شما این اجازه را می دهند تا به تحقیق و بررسی و کنکاش در نقشه هایی بپردازید که دارای اطلاعات جغرافیایی هستند. به صورت معمولی نقشه ها مجموعه ای از لایه های تصویری هستند که ترکیب های جهان واقعی را نشان می دهند.

چگونگی کاربرد نقشه ها در GIS

استفاده از نقشه ها اهمیت ویژه ای در GIS دارند اعم از:

  • مجموعه داده های کاربردی از سری اطلاعات جغرافیایی به عنوان یک لایه در نقشه.
  • به عنوان نقطه ی عطفی در استفاده از GIS.
  • آن ها شبیه سازی مناسبی برای مدل سازی و سازماندهی اطلاعات جغرافیایی به عنوان مجموعه ای از لایه های موضوعی فراهم می کنند.

به علاوه GIS یک نقطه ی مرکزی و کانونی برای استفاده از اطلاعات جغرافیایی و وارد کردن این اطلاعات به زندگی اجتماعی، ایجاد می کند. استفاده از نقشه های GIS به عنوان راهی است که محتویات آن در میان کاربران و متخصصان، با همه افراد بصورت آنلاین سهیم می شود و بصورت همگانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مثالهایی برای استفاده از نقشه در GIS

  • برای ارتباط و فهم موضوعات مختلف

از نقشه های برای ایجاد ارتباط و انتقال حجم عظیمی از اطلاعات بصورت سازماندهی شده است استفاده می شود. انسان ها به عنوان کسانی که دارای تفکر هستند، قادرند تا نقشه ها را ببینند، موقعیت ها و مکان های نقشه را با عوارض جهانی واقعی تطابق دهند و وابستگی میان پدیده ها را تشخیص دهند، تا اطلاعات مهم برگرفته شده از محتویات و مطالب بسیار زیادی را که در هر صفحه نقشه ای نشان داده می شود را درک کرده و تغییر دهند.

  • استفاده از نقشه ها در GIS ، ارتباط و فهم موضوعات مختلفبرای پیدا کردن الگوها

استفاده از نقشه در GIS برای خلق و رسیدگی الگوها- که شامل مشخصات جمعیت در یک شهر و یا حرکت یک حیوان در کوهستان میان زمستان- تابستان و … امری مناسب نیز می باشد. در GIS نقشه ها می توانند بصورت پویا باشند و گزارش ها و مشاهدات را در مورد ترکیب های چندگانه و تغییرات موجود در ساختار زمان در دسترس قرار دهند.استفاده از نقشه ها در GIS،پیدا کردن الگوها

این یک نکته کلیدی است،نقشه های GIS گزارش هایی را در ذیل نقشه ها به ما می دهند، البته این امر فقط مربوط به نسبت پراکندگی جمعیت نیست، بلکه می تواند شامل نمودارها، گزارش ها، عکس ها و محتویات مجازی مربوط به آن ها مثل لینک یا وب سایت نیز باشد.

در هنگامی که شما یک نقشه ی GIS ای تهیه می کنید، یکی از مشخصات کلیدی که شما طراحی می کنید و آن را ذخیره می نمائید این امر است که، شما مشخص می کنید ترکیب ها چگونه گزارش داده شوند و یا اینکه شما چه اموری را می توانید از ترکیب های نقشه ها بدست بیاورید. شما همچنین می توانید خصوصیات متقابل نقشه ها را برای لایه های مخصوص،جهت آگاهی از زمان وقوع به عنوان قسمتی از مشخصات نقشه GIS تعریف کنید و ذخیره نمائید.

بطور مثال در این جا یک نقشه پویا وجود دارد که در آن حرکت حیوانات را توسط تعقیب کننده GPS نشان داده است. شما می توانید از زمان به عنوان ابزاری جنبنده برای کنترل و نشان دادن موقعیت حیوانات  درروزهای مختلف استفاده کنید. با کلیک بر روی گزینه ی Forward نمایش داده ها به روزهای بعد منتقل می شود( این یک نوار ابزار و تابع جدید در GIS10 می باشد).نوار ابزار و تابع جدید در GIS10

 

  • برای به اشتراک گذاری ایده ها، مفاهیم، برنامه ها و طرح ها

استفاده از نقشه در GIS کمک می کنند تا ایده ها، برنامه ها و طرح های جایگزین به اشتراک گذاشته شوند. نمایش لایه های موثر و مفید ،و ترکیب با داده های جمع آوری شده در آینده می تواند یک سری اطلاعات مهمی را برای ما به وجود آورد. که قابلیت مشاهده و درک بهتری را از تغییرات مختلف به ما می فهماند.

نقشه های 2D و 3D

در این قسمت مجموعه ای از نقشه های ۲D و ۳D را بیان می کند که برای توسعه و مهیا کردن طرح های جایگزینی استفاده می شود و برخی از تحلیل ها به عنوان ورودی در تصمیم های طراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مشاهده انواع تایمر آبیاری کلیک نمایید 

دیدگاه ها بسته شده است