سیستم مه پاشی گیاهان

دسته‌ها

سیستم مه پاش نازلی
سیستم مه پاش نازلی
دسامبر 10, 2020
مه پاش گلخانه
آشنایی با مه پاش گلخانه
دسامبر 14, 2020
سیستم مه پاشی گیاهان

سیستم مه پاشی گیاهان

سیستم مه پاشی گیاهان

سیستم مه پاشی گیاهان به چه صورت عمل میکند؟ همانطور که می دانید گیاهان نیاز مبرم به آب دارند و مه پاش گیاهان نیز به همین دلیل انجام می شود. از آنجا که اغلب گیاهان در منازل و آپارتمان ها و حتی گلخانه ها نیازمند رطوبت هستند، لذا سیستم غبار پاشی گیاهان پدید آمده است. اما رعایت نکاتی برای انجام مه پاشی گیاهان می تواند نتایج موثر تری را به همراه داشته باشد.

مه یا غبار پاشی گیاهان چیست؟

یکی از سوالاتی که همواره ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول ساخته است این است که مه یا غبار پاشی گیاهان چیست و باید به چه طریقی انجام شود. اسپری کردن آب از طریق سیستم غبار پاشی گیاهان برای ایجاد و قرار گیری قطرات ریز روی آب را مه پاشی یا غبار پاشی می گویند.

در اغلب منازل این فاصله تا شعاع سی تا چهل سانتی متری میباشد. اما در گلخانه ها برد سیستم غبار پاشی بیشتر می گردد.

مه پاشی گیاهان

برای آنکه غبار پاشی گیاهان به صورت دقیق و کارآمد انجام شود باید قطر ذرات را به دقت تعیین کرد. در واقع بسیاری از کارشناسان بر این باورند که افزایش قطر ذرات باعث آسیب رساندن با بافت های گیاهی می شود. درست به همین خاطر توصیه می شود تا ذرات آب به صورت مه روی گیاهان تزریق گردد.

دلایل مه پاشی گیاهی

یکی از دلایل بسیار مهم و حیاتی استفاده از سیستم مه پاشی گیاهان، تامین رطوبت لازم در محیط می باشد. از طرفی کاهش دما می تواند بعد دیگری از نتایج این کار باشد که با افزایش رطوبت میسر است.

در واقع بسیاری از گیاهان به گرما و دمای بالا حساس هستند و لذا می بایست در غبار پاشی گیاهان به این نکته دقت کرد.
علاوه بر این بسیاری از گلخانه ها، سالن های پرورش گیاهان و منازل مسکونی برای سم پاشی (کوددهی و ضدعفونی) از این سیستم بهره می برند.

از آنجا که با استفاده از غبار پاشی دسترسی به سطوح مختلف گیاهان افزایش می یابد؛ لذا کیفیت کار افزایش یافته و بازدهی عملکرد آن به چند برابر بیشتر ارتقا می یابد.

معایب این روش کدامند؟

در سیستم مه پاشی گیاهان قطر ذرات آب از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع هرچه قطر ذرات بیشتر باشد، احتمال بستن راه های تنفسی روی گیاهان بیشتر می گردد و در نهایت نتیجه برعکس حاصل خواهد شد. از این رو ترجیحا رعایت فاصله مناسب با گیاه برای این کار الزامیست تا با کاهش قطر ذرات به گیاهان آسیب کمتری وارد شود.
ایجاد لکه های قهوه ای بزرگ در اثر عدم تنفس از عوارض و پیامد های ناشی از بزرگ بودن قطر ذرات آب روی گیاهان است.

سیستم مه پاشی گیاهان

افزایش رطوبت برای برخی از گیاهان مفید است ؛ اما اگر همین رطوبت به میزان زیاد در دسترس باشد، امکان شیوع بیماری ها و آفات گیاهی را افزایش خواهد داد.

لذا در گلخانه ها می بایست میزان رطوبت با غبار پاشی گیاهان به طور دقیق تخمین زده شود تا از حد معمول فراتر نرود.

زمانی که گیاه در معرض نور خورشید قرار دارد، قطرات آب همچون یک ذره بین عمل کرده و باعث سوختن برگ می گردند. از این رو استفاده از سیستم مه پاشی گیاهان در شب بهتر عمل می نماید. از طرفی در بسیاری از گیاهان جذب آب در شب انجام شده و روزنه های آن باز می شود و به همین دلیل استفاده از این روش در شب نتایج بهتری را در پی خواهد داشت.
زمان مه پاش ان نیز اهمیت وافری در کیفیت نتایج دارد.

در گیاهان آپارتمانی استفاده از مه پاشی با مدت زمان چند روزه مثلا یک هفته ای مناسب است. در این حالت رشد گیاهان بهتر خواهد شد و از آسیب های جدی به گیاهان جلوگیری خواهد شد.

مه پاشی گیاهان

استفاده از غبار پاشی گیاهان برای گیاهان دارای کرک منطقی نیست. زیرا علاوه بر آنکه آب جذب گیاهان نمی شود، بلکه کرک ها آب را در سطح برگ نگه داشته و عامل بروز بیماری های مختلف خواهند شد.

اما چه سیستمی برای مه پاشی لازم است؟

سیستم های مختلفی برای غبار پاشی گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد.

ساده ترین سیستم مه پاشی گیاهان که روشی سنتی و خانگی محسوب می شود استفاده از بطری های اسپری دار است. این بطری ها می توانند آب را روی گیاهان اسپری کنند. با افزایش تعداد و فضای مورد نیاز می بایست از مه پاش های بزرگتری نیز استفاده نمود.
در گلخانه ها، باغ ها و سالن های رستوران برای غبار پاشی گیاهان از سیستم مه پاش نازلی و یا فوگر نیز استفاده می شود. انتخاب هر سیستم برای غبار پاشی گیاهان بسته به نیاز و نوع کاربری آن دارد. مسلما هرچه مساحت مه پاشی بیشتر باشد استفاده از سیستم های با فناوری پیچیده تر منطقی تر است. هزینه ی تهیه ی این سیستم نیز بنا به نوع آن متغیر خواهد بود.

سیستم مه پاشی گیاهان

 

برای دیدن محصولات بیشتر جهت استفاده در سیتم مه پاش گیاهان کلیک کنید

دیدگاه ها بسته شده است