حل کردن مسائل به وسیله GIS ،قسمت اول

دسته‌ها

نمایش موقعیت مکانی داده ها در GIS
انتخاب بر اساس موقعیت مکانی داده ها در GIS
می 27, 2021
حل کردن مسائل به وسیله ی GIS
حل کردن مسائل به وسیله ی GIS، قسمت دوم
ژوئن 2, 2021
حل کردن مسائل به وسیله GIS

حل کردن مسائل به وسیله GIS

تمرین ۷( حل کردن مسائل به وسیله GIS ،قسمت اول )

در این تمرین و تمرین بعدی شما فرض می کنید که می خواهید یک مرکز برای جوانان در شهر Wilson بسازید اما نمی دانید جای آن باید کجای این شهر باشد . شما به عنوان یک عضو باید مکانی را پیشنهاد بدهید که دارای پتانسیل لازم برای این موضوع را باشد . پس باید بین مناطق پیشنهادی، بهترین منطقه را انتخاب کنید . برای حل کردن مسائل به وسیله GIS چنین مسائلی باید به نکات زیر دقت کنید؛

۱- مسئله را باید به چندین مسئله کوچک تر جغرافیایی تقسیم کرده تا بتوانید جواب ها را به وسیله GIS پیدا کنید.

۲- تعیین کنید که در ابتدا چه دیتاهایی مورد نیاز است .

۳- دیتاها را وارد محیط ArcMap کنید.

۴- آنالیز کردن دیتاها با استفاده از آنالیزورها و ابزارهای پرس وجو در محیط ArcMap .

۵- بر پایه اطلاعات جغرافیایی بدست آمده، محل های مورد نظر را بررسی کنید و در نهایت منطقه ای مطلوب را پیشنهاد دهید.

مرحله اول حل کردن مسائل به وسیله GIS

مرحله اول : برای حل کردن مسائل به وسیله GIS یک سری ضوابط مطرح می باشد که باید به عنوان یک طراح به آنها دقت کنیم . به موارد زیر توجه کنید :

۱- سایت مورد نظر باید در بین مناطق مسکونی باشد .

۲- سایت مورد نظر باید در منطقه ای باشد که جمعیت زیادی داشته و مدارس به آن نزدیک باشد .

۳- به مجموعه مدارس K_12 باید نزدیک باشد.

  1. Q) به نظر شما چه سوالاتی برای شروع انجام کار بهترین ها می باشد ؟
  2. A) الف کجا مدارس K-12 هستند؟ ب) مدارس جوانان در کجا واقع شده است.   ج ) مناطق پر جمعیت و مهم کجا واقع شده اند .

شروع کار حل مسئله با باز کردن برنامه ArcMap

مرحله دوم : برای شروع به فایل زیر در برنامه ArcMap رفته؛

C:\temp\VirtualCampus\StartGIS10\Analyze\Wilson city

از پنجره ی Table of Contents لایه ی Zoning را روشن نمائید . جدول توصیفی لایه Zoning را باز نموده و به سوال زیر پاسخ دهید؛.

  1. Q) کدام یک از ستون ها این لایه نام و نوع زیر لایه ها را نشان می دهد ؟
  2. A) Zone_General_Desc

مرکزی که ما می خواهیم تاسیس کنیم باید در مناطق مسکونی باشد . پس باید این مناطق را شناسایی کنیم . برای این کار از همان جدولی که اطلاعات توصیفی ((Attribute table لایه Zoning را باز کرده اید ، ابزار  Table Options را از بالا صفحه سمت چپ انتخاب کنید . روی گزینه Select By Attributes کلیک کنید . بر روی Zone_General_Desc دوبار کلیک کنید تا در پایین پنجره ظاهر شود . بعد بر روی علامت مساوی  کلیک کرده و سپس روی Get Unique Values کلیک کنید. مشاهده می کنید که نوع های مختلف این زیر لایه مشخص شده است . بر روی Residential دوبار کلیک کنید . در نهایت Apply کرده و پنجره را ببندید .

  1. حل کردن مسائل به وسیله GISQ) چند تا ناحیه بوسیله ی این فرمان بصورت انتخاب شده درآمده اند ؟
  2. A) 26 مورد. با مراجعه به جدول اطلاعات توصیفی قابل مشاهده می باشد.

حل کردن مسائل به وسیله GISاز پنجره Content Table of بر روی لابه ی Zoning کلیک راست کرده و از منوی Selection گزینه Create Layer From Selected Feauters را انتخاب کنید . مشاهده می کنید که لابه ای به اسم Zoning Selection به لابه های شما اضافه شده است .

از منوی اصلی بر روی ابزار  Clear Selected Features کلیک کنید حال لایه ی Zoning را نیز خاموش کنید .

 

حل کردن مسائل به وسیله GISمرحله سوم حل کردن مسائل به وسیله GIS

مرحله سوم : لایه ی Census را روشن کنید . شما در این لابه می بینید که شهر بصورت بلوک بندی شده درآمده و در هر بلوک تعداد افرادی که در آن زندگی می کنند بصورت سرشماری بدست آمده اند.

حل کردن مسائل به وسیله GISجدول توصیفی لایه Census را باز کنید . مشاهده می کنید که بر حسب سن افرا در هر Polygon تقسیم بندی شده اند . در این پروژه ما سن افراد بین ۵تا۱۷ سال را باید مد نظر قرار دهیم . حال برروی ستون AGE_5_7 کلیک راست نموده و گزینه Statistics را انتخاب کنید.

  1. گزینه Statistics ، حل کردن مسائل به وسیله GISQ) متوسط تعداد افرادی که سن آنها بین ۱۷-۵ سال است در هر بلوک چقدر است ؟
  2. A) در حدود۲۵۷نفر در هر بلوک می باشد.پنجرهof Census Statistic را ببندید . در این قسمت ما باید چگالی توزیع این افراد را در هر محدوده بدست آوریم . برای این کار باید یک ستون به جدول اطلاعات توصیفی اضافه کنیم . پس در همان پنجره اطلاعات توصیفی بر روی Table Options کلیک کرده و گزینه Add Field را انتخاب کنید.

پنجره اطلاعات توصیفیدر قسمت  name اسم Density را وارد کنید و در قسمت type گزینه ی Long Integer را انتخاب کنید و کلیدOk را فشار دهید.

حل کردن مسائل به وسیله GISبه آخر جدول توصیفی بروید مشاهده می کنید که ستونی به همان نام وارد شده،ایجاد شده است. که دربردارنده Null Values است . بر روی این ستون کلیک راست کرده و گزینه Field Calculator را انتخاب کنید . از قسمت Fields بر روی AGE-5-17 دوبار کلیک کنید . بر روی علامت تقسیم کلیک کرده و بعد دوباره از قسمت Fields برروی SQMI کلیک کنید و در نهایت OK را بزنید .

جدول توصیفیمشاهده می کنید که مقادیر محاسبه شده مربوط به چگالی توزیع جمعیت، به این ستون اضافه شده است .

مرحله چهارم حل کردن مسائل به وسیله GIS

مرحله چهارم : برای تعیین محل مناسب سایت مورد نظر فرض می کنیم که بلوک هایی باید انتخاب شوند که دارای چگالی توزیعی Density بیشتر از۵۰۰ باشند . برای انجام این کار بر روی Table Option کلیک کرده و Select By Attributes را انتخاب کنید . برروی Density دوبار کلید کرده و بعد بر روی علامت  و عدد۵۰۰ را جلوی آن تایپ کرده و در آخر سرApply  کنید .

  1. پنجره Select By AttributesQ) چند تا بلوک با ویژگی بالا بصورت انتخابی درآمده اند ؟
  2. A) 18 مورد به این صورت درآمده اند.

حل کردن مسائل به وسیله GISحال باید این مناطق انتخابی را به عنوان لایه ی جدید save کنیم . برای این منظور بر روی لایه ی Census کلیک راست نموده و از قسمت Selection گزینه یCreate Layer From Selected  Feature  را انتخاب کنید.

لایه ی Censusمشاهده می کنید که لایه ای به اسم Census Selection  به دو قسمت Table of Contents اضافه شده است .حال بر روی ابزار Clear Selected Features کلیک کنید تا مناطق بصورت غیر فعال دربیایند.درآخر لایه ی Census را خاموش کنید .

تا این جا همان طور که مشاهده می کنید دو لایه ی جدید ایجاد کردیم. پس بخش هایی که در هر دو لایه با هم،همپوشانی دارند را می توان گفت بهترین محل برای ساخت سایت مورد نظر تا اینجای کار می باشند. ولی باز هم باید ادامه بدهیم تا به جواب نهایی و مطلوب برسیم .

مرحله نهایی و بدست آوردن اطلاعات و دیتاهای مورد نیاز

مرحله پنجم : در این مرحله طبق ضوابط گفته شده برای تعیین محل سایت، باید به مدارس K-12 نزدیک باشد . پس این مدارس را باید تعیین موقعیت کرد. برای این کار لایه ی SchoolsK-12 را روشن کنید. شما قادر به مشاهده ی این لایه بر روی نقشه نیستید چون این لایه زیر دولایه ی قبلی پنهان شده است . برای مشاهده آن بر روی این لایه کلیک کرده و آنرا به بالای دولایه قبلی ببرید،تا قابل مشاهده و روئیت گردد. می بینید که نقاطی بر روی نقشه شما قابل رویت است.

بدست آوردن اطلاعات و دیتاهای مورد نیاز در GISتا این جا شما اطلاعات و دیتاهایی را که احتیاج داشتید برای حل مساله در GIS بدست آوردید . در تمرین بعدی ما به ادامه ی تعیین بهترین محل سایت خواهیم پرداخت. اگر پروژه ی خود را Save هم ننماید مشکلی برای تمرین بعدی پیش نخواهد آمد.

دیدگاه ها بسته شده است