حل کردن مسائل به وسیله ی GIS، قسمت دوم

دسته‌ها

حل کردن مسائل به وسیله GIS
حل کردن مسائل به وسیله GIS ،قسمت اول
می 30, 2021
تاثیر طرح و نمونه بر ایجاد درون یابی
طرح و نمونه چگونه بر ایجاد درون یابی تاثیر می گذارد؟
ژوئن 5, 2021
حل کردن مسائل به وسیله ی GIS

حل کردن مسائل به وسیله ی GIS

تمرین ۸ (حل کردن مسائل به وسیله ی GIS، قسمت دوم)

مرحله اول: فایل مورد نظر را از مسیر زیر باز کنید.
C:\Temp\VirtualCampus\StartGIS10\Analyze\Wilsoncity2.Mxd
در تمرین قبلی برای حل کردن مسائل به وسیله ی GIS شما مناطق مسکونی را انتخاب کردید(Zoning Selection) .بعد از آن بر حسب چگالی جمعیت توانستید مراکز پرجمعیت را تشخیص دهید (Census Selection). در انتها توانستید مدارس k-12 را بر روی نقشه انتخابی نشان دهید. حال شما باید مناطقی که با هم همپوشانی دارند را به وسیله ی Analysis Tools پیدا کنید. البته اسم اصلی این فرایند Geoprocessing نامیده می شود.

فرایند GeoprocessingQ) وقتی که شما دو لایه Census و Zoning را با هم همپوشانی دادید، چه خروجی باید برای ادامه کار بدست آورید؟
A) تنها عوارضی را که به صورت منطقه ای یا نقطه ای از همپوشانی این دو لایه بدست می آیند.
برای شروع از منوی Geoprocessing گزینه ی Intertsect را انتخاب کنید. در قسمت Input Features گزینه ی Census Selection را انتخاب کنید. دوباره از همان قسمت قبل این بار گزینه ی Zoning Selection را انتخاب کنید تا در کادر پائین پیدا شود. سپس از زیر قسمت Output Feauture آیکون کلیک کنید و به مسیر زیر بروید؛
C:\Temp\viritical campus\start GIS10\Analyze
بر روی فایل Wilson.gdb دوبار کلیک کنید تا به پنجره ی جدیدی وارد شوید.

حل کردن مسائل به وسیله ی GISدر قسمت Name اسم فایل خروجی را Census_Zoning بگذارید و دکمه ی Save را فشار دهید. در نهایت در پنجره ی Intersect کلید ok را فشار دهید.

حل کردن مسائل به وسیله ی GISمشاهده می کنید که لایه ی Census_Zoning به قسمت Table of Contents اضافه شده است و بر روی نقشه قابل مشاهده می باشد.

حل کردن مسائل به وسیله ی GIS

جدول توصیفی لایه ی Census_Zoning

جدول توصیفی لایه ی Census_Zoning را باز نموده، ستونی به اسمDensity را مشاهده می کنید.
Q) کدام یک ازلایه های ترکیبی باعث به وجود آمدن چنین ستونی شده است؟
A) لایه ی Sensus Selection
ستون را به صورت Sort شده( مرتب) در بیاورید. مشاهده می کنید که مقادیر این ستون تماما بالای ۵۰۰ می باشند. حال به ستون zone_General_Desc رفته و به سوال زیر پاسخ دهید؛
Q) کدام یک از لایه های ترکیبی باعث به وجودن آمدن چنین ستونی شده است؟
A) لایه ی Zoning Selection
مشاهده می کنید که تمام مقادیر این ستون همگی Residential هستند. در نهایت پنجره ی table را ببندید.

مرحله دوم حل کردن مسائل به وسیله ی GIS

مرحله ی دوم: در این مرحله ما باید ضابطه سوم را در طراحی سایت دخالت دهیم،که همان نزدیکی به مدارس k-12 می باشد. برای این کار فرض می کنیم که مثلاً اگر در محدوده ی ۲۵/۰ مایل از این محدوده باشند محل مناسبی برای موقعیت سایت است. برای تعیین این کار باید یک حریم، برای هر مدرسه ایجاد کنیم، که به آن Buffer می گویند. در این مرحله به منوی Geoprocessing رفته و از آن گزینه ی Buffer را انتخاب کنید. در قسمت Input Features ، بر روی گزینه schools_k12 کلیک کنید. در قسمت Output Feature Class بر روی آیکون کلیک کرده و به آدرس زیر بروید؛
C:\Temp\ VirtualCampus \Start GIS10\Analyze
بر روی فایل Wilson.gdb دوبار کلیک کنید. در قسمت Name ،اسم schools_k12_Buffer را نوشته و دکمه یSave را فشار دهید.

فایل Wilson.gdbدر کادر زیر قسمت Distance عدد ۲۵/۰ را وارد کرده و واحد آن را Miles قرار دهید.در نهایت ok کنید.

حل کردن مسائل به وسیله GISملاحظه می کنید که دور هر مدرسه یک محدوده ای به شکل دایره به شعاع ۲۵/۰ مایل کشیده شده است.

مرحله سوم حل کردن مسائل به وسیله ی GIS

مرحله سوم: برای تکمیل فرایند آنالیز مسئله مورد نظر نیاز به همپوشانی دو لایه ی Schools ،Buffer و Census_zoning داریم. برای انجام این فرایند از منوی Geoprocessing گزینه ی Insertsect را انتخاب نمائید. در قسمت Input Features لایه های Schools_K12_Buffer و Census_zoning را انتخاب نمائید.در قسمت Output Feature به آدرس زیر رفته؛
C:\Temp\ VirtualCampus \StartGIS10\Analyze
رفته و بر روی Wilson.dgb دوبار کلیک کنید. در قسمت Name، اسم Census_Zoning_Schools را وارد نموده و دکمه ی Save را بزنید. در نهایت در پنجره Intersect بر روی Ok کلیک کنید.

پنجره Intersectحال اگر برای نقشه ی خود نگاه کنید خواهید دید که لایه ی جدید به اسم Census_Zoning_ Schools بوجود آمده است که از تریکب ۳ لایه قبلی می باشد.

حل کردن مسائل به وسیله ی GISجدول اطلاعات توصیفی این لایه را باز نموده، مشاهده می کنید که اطلاعی از هر ۳ لایه ترکیبی در این لایه ی جدید موجود می باشد. در پایان کار به شما تبریک می گوئیم، شما توانستید این مساله را حل کنید و مکان های مناسب را برای تاسیس سایت جدید یا همان مرکز جوانان پیدا کنید.

مرحله نهایی تعیین موقعیت سایت در GIS

مرحله چهارم: تا اینجای کار شما توانستید محدودهایی را برای تعیین موقعیت سایت تعیین کنید ولی در اصل این موقعیت ها به خودی خود خیلی زیاد می باشند و انتخاب محلی مناسب در آن کاری سخت است، چرا که برای تاسیس یک سایت باید با توجه به ساختمانهای ساخته شده از قبل تصمیم گیری های نهایی انجام شود. برای راهنمایی شما کمی بیشتر توضیح می دهیم.
از قسمت بالای صفحه بر روی آیکون Add Data کلیک کنید و به مسیر زیر بروید؛
C:\Temp\VirtualCampus\StartGIS10\Analyze
بر روی فایل Wilson.gdb دوبار کلیک کنید و گزینه ی Parcels را Add کنید.

گزینه ی Parcelsمشاهده می کنید که نقشه جامعی از ساختمانهای این شهر، در اختیار شما قرار گرفته است. از قسمت Table of Contents لایه ی Parcels را به زیر لایه ی ترکیبی Census_Zoning_Schools ببرید و بغیر از این دولایه تمامی لایه های دیگر را خاموش کنید. حال بر روی لایه ی Census_Zoning_ Schools کلیک راست کرده و گزینه ی Properties را انتخاب کنید بر روی Tab ، Display رفته و در قسمت Transparent عدد ۵۰ را وارد کنید و کلید ok را بزنید.

گزینه ی Propertiesمشاهده می کنید که در محدوده ای که شما برای ساخت سایت بدست آورده بودید چه مقدار زیادی ساختمان وجود دارد.حل کردن مسائل به وسیله ی GIS

حل کردن مسائل به وسیله ی GISQ) دو نکته قابل توجهی که در مورد ساختمانهای در محدود سایت می توان بیان کرد را بگوئید؟
A) 1-از یک منطقه به منطقه دیگر تعداد ساختمانها متفاوت است.
۲-تعدادی از ساختمانها در محدوده ی انتخابی می باشند و بعضی دیگر خیر.

عملیات پرس و جو برای تکمیل اطلاعات

حال باید یک عملیات پرس و جو انجام دهیم برای تکمیل اطلاعات،برای این امر از منوی Selection گزینه Select By Location را انتخاب کنید،و تنظیمات را طبق شکل زیر انجام دهید.

گزینه Select By Locationاز قسمت بالای پنجره ی Table of Contents گزینه ی List By Selection را انتخاب نمائید. مشاهده می کنید که بیش از ۱۰۰۰ ساختمان در محدوده ی انتخابی ما قراردارد. این مقدار مکان ها که دارای پتانسیل لازم برای احداث سایت می باشند خیلی زیاد هستند و انتخاب یکی از آنها کار بسیار وقت گیری است. پس ما باید جواب ها را بسط دهیم. برای بازگشت بر روی آیکونList By Drawing Order کلیک کنید.

حال جدول اطلاعات توصیفی لایه ی Parcel را باز نمائید. بر روی آیکون Show Selected Records کلیک کنید. بر روی ستون TPVAL که منظور آن قیمت هر ساختمان به دلار می باشد کلیک راست کرده و گزینه ی Statistics را انتخاب کنید.
Q) گران قیمت ترین ساختمان چقدر می باشد؟
A) 3226240 $
حال از قسمت Field گزینه ی ACRES را انتخاب کنید که نشان دهنده ی مساحت هر ساختمان است.
Q) بزرگترین ساختمان از لحاظ مساحت زیر بنایی، چند acres است؟
A) 54.98 acres
با تفاسیر بالا حال شما راحت تر می توانید محل مناسب برای ساخت سایت را ، با توجه به مساحت مورد نظر و بودجه ی اتخاذ شده برای حل کردن مسائل به وسیله ی GISپیدا کنید.

دیدگاه ها بسته شده است