برنامه زمان دهی منظم برای آبیاری گلدان ها داشته باشیم !!

دسته‌ها

تمیز بودن ماشین
۸ دلیل اصلی برای تمیز بودن ماشین؟
فوریه 9, 2021
جاروبرقی صنعتی
صفر تا صد آشنایی با انواع جاروبرقی صنعتی
فوریه 15, 2021
آبیاری گلدان ها

آبیاری گلدان ها

برنامه زمان دهی منظم برای آبیاری گلدان ها داشته باشیم !!

ما انسان ها نیاز به آب هوا و غذا داریم. همه موجودات به مواد غذایی مخصوص خود احتیاج دارند. گیاهان نیز نیازمند آب خاک نور خورشید هستند. اگر ما انسان ها به موقع غذا نخوریم و آب ننوشیم احتمال بیماری و یا حتی مرگ وجود دارد. در گیاهان نیز، این قضیه صدق می کند . در مورد آب و آبیاری گیاهان بالاخص آبیاری گلدان ها، زمانبندیِ آبیاری مهم است.

امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی انسان ها و سکونت ایشان در آپارتمان، در هر خانه ای به احتمال زیاد گلدان وجود دارد. می توان زمان آبیاری و مقدار آب مورد نیاز گلدان ها را مشخص کرد. هدف برنامه زمان دهی منظم فراهم کردن آب کافی برای آبیاری گلدان ها است. در برنامه زمان دهی منظم برای آبیاری گلدان ها لازم است از نظرهای سازنده و خوب بهره مند شد. باید روشی استفاده شود که بر پایه تجهیزات باشد یعنی آب خاک و پارامترهای آب و هوایی را بررسی کند و سپس آبیاری انجام شود.

آبیاری گلدان ها

این نظرها و تجربه ها باید سطحش در بازه ای از تجربه های شخصی و همینطور دنبال کردن روش ها و راهکارهای جدید که بر اساس تجهیزاتی که با کمک آنها می‌توان به آب خاک و پارامترهای آب و هوایی را بررسی و سنجش کرد بنا شده باشد این تکنیک های زمانبندی که برای آب دادن به گل و گیاه استفاده می‌شود باید مقدار آب موجود در خاک گلدان را اندازه گیری کند و سپس اقدام به آبیاری گل و گیاه خود نماید اما چطور رطوبت خاک گلدان سنجش یا اندازه گیری میشود.

آب دادن به گل و گیاه و رطوبت آنها

 روش های مختلفی رطوبت سنجی خاک وجود دارد. نکته قابل ذکر که در اینجا مطرح می شود برای آب دادن به گل و گیاه همه افراد رطوبت سنج ندارند. این امکان که هر فردی درون آپارتمان خود دستگاه رطوبت سنج داشته باشد پایین است. برای حل این مشکل در ادامه مطلب ما روش هایی را توضیح می دهیم که هر شخص بتواند در منزل خود بکار گیرد.

زمان مناسب برای آبیاری گلدان ها

سوالی که بعضی افراد می پرسند پس چه زمانی مناسب آبیاری گل و گیاه است؟ صبح یا ظهر یا عصر در پاسخ به این عزیزان باید گفته شود که بهترین موقع برای آبیاری گلدان ها صبح زود قبل از طلوع آفتاب می باشد و هرچه زمان به سمت شب میرود زمان مناسبی برای آبیاری گلدان ها نیست. اما چرا در شب مناسب آبیاری نیست؟ زیرا موقع شب مقدار خیلی کمی از آب گلدان ها تبخیر و باعث ایجاد مشکلات قارچی برای گیاه می شود. هنگام ظهر هم نباید آب را روی برگ ها بریزید چون نور مستقیم بر گیاه می تابد و باعث ایجاد لکه روی برگها می ‌شود.

همانگونه که در افراد مختلف میزان مصرف ماده غذایی متفاوت است به عنوان مثال مصرف مواد غذایی در یک کودک نسبت به بزرگسال یا یک ورزشکار نسبت به یک آدم معمولی متفاوت است. در گیاهان نیز هر گیاهی نیاز به آبیاری متفاوتی دارد. مثالی در اینجا ذکر می کنیم گیاه کاکتوس است. کاکتوس آبیاری کمی نیاز دارد. پس برای آب دادن به گل و گیاه اول باید گیاه مورد نظر را بشناسیم و بعد از آن اقدام به آبیاری کنیم.

اگر شناختی نسبت به گیاه ندارید اطلاعات را میتوانید از یک گل فروش یا کسی که گلخانه دارد و با گیاهان آشنا است، بپرسید.

 اما چطور تشخیص دهیم که زمان آب دادن به گل و گیاه شده یا خیر؟ برای این منظور ابتدا خاک گلدان را کمی کنار بزنید. تا عمق چهار سانتی یا پنج سانتی، تاکید می شود با توجه به نیاز گلدان و شناختی که نسبت به گیاه خود پیدا کردید؛ اگر تا این عمق بررسی کردید و متوجه شدید خاک گلدان خشک شده نیاز به آبیاری مجدد است.

بهترین دما آب برای آب دادن به گل و گیاه

برای آبیاری گلدان ها از آبی که سرد نباشد استفاده کنید دمای آب باید با دمای اتاق تقریباً یکسان باشد و کلر آب از آن خارج شده باشد. برای این کار کافی است ظرفی را پر از آب ۲۴ ساعت کنار بگذارید تا کلر آن از بین برود و نیز دمای آن با دمای محیط نگهداری گلدان یکسان شود. آن وقت شما می توانید با این آب به آبیاری  بپردازید. نکته دیگر در رابطه با گلدان ها چک کردن زهکشی گلدان هاست.

هر از گاهی زیر گلدان ها را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید آب از سوراخ های آن به آرامی خارج می شود. چون این عبور آب باعث پوسیده نشدن گیاه میشود و حتی اگر شما به اندازه، آب دادن به گل و گیاه را انجام دهید ولی اگر گلدان زهکشی درستی نداشته باشد گیاه در خطر است. اگر آب به سرعت از سوراخ زیر گلدان بیرون بیاید نشان می دهد که خاک گلدان جمع شده است یا چروک شده و خاک از دیوار گلدان جدا شده است. در اینجا خاک برگ را مقداری به درون گلدان بریزید و با خاک قبلی مخلوط کنید یا روش دیگر این است که کلاً خاک گلدان را عوض کنید. بهترین حالت این است که خاک گلدان را هر چند ماه عوض کنید و مقداری خاک جدید به گلدان اضافه کنید.

گلدان زیبا

برای اطلاع از قیمت تایمر آبیاری اوربیت کلیک نمایید 

 

دیدگاه ها بسته شده است