کار با جدول اطلاعات توصیفی در GIS

دسته‌ها

مراحل تهیه نقشه های موضوعی
تهیه نقشه های موضوعی در GIS
می 21, 2021
نمایش موقعیت مکانی داده ها در GIS
انتخاب بر اساس موقعیت مکانی داده ها در GIS
می 27, 2021
کار با جدول اطلاعات توصیفی

کار با جدول اطلاعات توصیفی

تمرین ۵( پرس وجو بر اساس جدول اطلاعات توصیفی)

وقتی که شما می خواهید عارضه ای را پیدا کنید که دارای یک مقدار مشخصی می باشد اما نمی دانید در کجا نقشه است.در این موقع می توانید در GIS این سوال را مطرح کرده و جواب مطلوب را بدست بیاورید . برای کار با جدول اطلاعات توصیفی در این تمرین ما می خواهیم سوالی را با توجه به جمعیت ایالت Florida مطرح کنیم و در این هنگام ، جواب ها را بسط بدهیم تا به جواب مورد نظر خود برسیم .
مرحله اول : ArcMAP را باز کرده و به مسیر زیر بروید؛.
C:\Temp\VirtualCampus\StartGis10\Analyze\Florida- AttributeQuery.mxd
در این نقشه شما ایالت Florida را با شهرهای موجود در آن مشاهده می کنید.

مرحله دوم کار با جدول اطلاعات توصیفی

مرحله دوم : در سمت چپ صفحه در قسمت Table of Contents به روی Florida Cities راست کلیک کرده و Open Attribute Table را انتخاب نمائید،تا جدول اطلاعات توصیفی مربوط به آن بازگردد . توجه : اگر شما چیزی در صفحه مشاهده نمی کنید در زیر صفحه گزینه ی Show All Records را انتخاب نمائید . در ستون Feature شما مشاهده می کنید که بخش ها بر اساس جمعیت به دو بخش County Seat و Populated Place تقسیم شده اند.که ما برای سوال کردن به آن احتیاج داریم . حال ، پنجره ی Table را ببندید .

مرحله سوم : از قسمت منوی اصلی بر روی Selection کلیک کرده و گزینه یSelect By Attributes را انتخاب نمائید حال پنجره ای باز می شود.جدول اطلاعات توصیفی

از قسمت Layer گزینه ی Florida Cities را انتخاب کنید . دقت کنید که در قسمت Method گزینه create a new selection انتخاب شده باشد . از لیست موجود بر روی Pop_98 کلیک کنید و بعد از آن بر روی Unique Values کلیک کنید . مشاهده می کنید که مقادیرPop_98در لیستی یکجا به شما نمایش داده شده است .همچنین متوجه می شوید که این لیست دارای رنجی بین ۱۱تا۶۹۳۶۳۰ می باشد . در این جا مثلاً می خواهیم شهرهای با بیش از۵۰۰۰۰ نفر جمعیت را مشخص کنیم . برای این کار بر روی دکمه ی کلیک کنید و جلوی آن عدد۵۰۰۰۰ را تایپ نمائید . و بر روی Apply کلیک کنید.

مشاهده می کنید که بر روی نقشه نقاطی به صورت
انتخاب شده درآمده اند.

جدول اطلاعات توصیفی

مرحله چهارم کار با جدول اطلاعات توصیفی

مرحله چهارم : جدول اطلاعات توصیفی Florida cities را باز نموده و به سوال زیر پاسخ دهید .
Q) چند تا مرکز دارای جمعیتی بیشتر از ۵۰۰۰۰ نفر می باشند؟
A) با کلیک بر روی Show Selected Records می توان فهمید که ۳۸ مورد می باشد .
Q) کدام شهر دارای بیشترین جمعیت است ؟
A ) Jacksonville . بر روی ستون pop _98 کلیک راست کرده و گزینه Sort Ascending را انتخاب نمائید. مشخص می شود که بیشترین جمعیت ۶۹۳۶۳۰ است که مربوط به شهر Jacksonville است .

مرحله نهایی و نمایش تمام مشخصات شهرها

مرحله پنجم : در این مرحله می خواهیم جواب ها را محدود کرده و به جواب مورد نظر برسیم . مثلاً می خواهیم نوع Feature مورد نظر بخش انتخابی از نوع County Seat باشد. خوب ابتدا در پنجره ای Select by Atributes کلید clear را کلیک کنید،تا به حالت پیش فرض درآمده. بعد به روی Feature دوبار کلیک کنید تا در پنجره ی Experession Box اضافه شود. بعد روی کلید مساوی کلیک کنید و بعد از ان بر روی کلید Unique Values کلیک کنید . ملاحظه می کنید که County Seat یکی از گزینه ها می باشد . بر روی آن کلیک کنید و بعد گزینه Apply را انتخاب نمائید.کار با جدول اطلاعات توصیفی

جدول اطلاعات توصیفی

 

جدول اطلاعات توصیفی د رGISحال بر روی دکمه کلیک کرده و بعد از لیست بالا Pop_98 را انتخاب کنید و بعد بر روی دکمه کلیک کرده و عدد۵۰۰۰۰ را جلوی آن تایپ نمائید و Applyکنید .

جدول اطلاعات توصیفی

مشاهده می کنید که برروی نقشه نقاطی که هر دو ویژگی را داشتند انتخاب شده اند .

جدول اطلاعات توصیفیدر قسمت بالای پنجره ی Table of Contents بر روی کلیک کنید.
Q ) چند تا شهر به صورت انتخاب شده قرار گرفته اند ؟
A )10 مورد

جدول اطلاعات توصیفیحال برروی کلیک کنید ، حال بر روی Florida Cities کلیک راست کرده و جدول توصیفی آن را باز نمائید . مشاهده می کنید نام شهرهایی را که دو ویژگی بالا را داشته اند به صورت انتخاب شده در آمده اند و تمام مشخصات آنها قابل رویت است .تصویری از مرحله نهایی کار با جدول اطلاعات توصیفی در برنامه ArcMap در زیر ملاحظه میکنید.

جدول اطلاعات توصیفی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − پنج =