دسته‌ها

جاروبرقی صنعتی
هر آنچه که باید در مورد جاروبرقی صنعتی بدانید
مارس 5, 2021
تایمر های آبیاری
چرا باید از تایمرهای آبیاری در باغچه ها استفاده کرد؟
مارس 11, 2021
پمپ فشار قوی یا پمپ پیستونی

پمپ فشار قوی یا پمپ پیستونی

همه چیز درباره پمپ فشار قوی یا پمپ پیستونی؟

پمپ فشار قوی عملکرد خاصی دارد، معمولا وظیفه چنین پمپ هایی ایجاد فشار عملیاتی به خصوص برای تامین مایعات در دستگاه های پاشش آب می باشد. تقویت کننده های هیدرولیکی و نیز پمپ های جابجایی مثبت از نمونه های مهم این نوع پمپ به شمار می رود.

  پمپ فشار قوی یا پمپ پیستونی

گفته می شود پمپ های جابجایی مثبت کاربرد خوبی در حوزه انتقال آب دارند. به عنوان مثال در کشور آلمان، بیش از ۹۰ درصد از کل ماشین آلات فشار قوی توسط پمپ های جابجایی مثبت کار می کنند.

رایج ترین شکل پمپ فشار قوی، پمپ پیستونی است که کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد و در اکثر کشورها مورد استفاده صنعتگران گرار می گیرد. این نوع از پمپ ها از قسمت های زیر تشکیل شده اند:

  • سر پمپ با شیرهای ورودی فشار کم
  • شیرهای خروجی فشار بالا
  • میل لنگ
  • شیر تنظیم کننده فشار
  • مجموعه تبدیل پیستون فشار بالا
  • دستگاه های ایمنی
  • سوپاپ سوئیچ

 

ماندگاری  پمپ فشار قوی

طول عمر اجزای پمپ پیستونی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد، یعنی کیفیت آب، نوع  نگهداری و تنظیم فشار مطمئن. مهمترین عامل یا فاکتور تاثیر گذار بر طول عمر اجزای پمپ سایش و مواد جامد موجود در درون آب است.

 

اگر مواد جامد درون آب افزایش یابد (به دلیل عدم استفاده از سیستم فیلتر مناسب) هزینه قطعات تعویض (پیستون، صندلی شیر، آب بندی) افزایش می یابد. علاوه بر این دما یکی دیگر از پارامترهای مهم برای عملکرد پمپ فشار قوی یا پمپ پیستونی است. افزایش دما احتمال افزایش مواد معدنی رسوبی و همچنین ایجاد حفره را افزایش می دهد.

سر پمپ از دیگر اجزای مهم و کاربردی در پمپ فشار قوی یا پمپ پیستونی است که میزبان تنظیمات ورودی آب و یا خروجی آب را برعهده دارد. این قطعه به طور منظم و با حداکثر ظرافت از فولاد مقاوم در برابر خوردگی تولید شده، و  تا حدی از چدن گرافیت اسفریودال پوشش داده شده شده است تا بتواند در برابر فشار و دمای زیاد مقاومت کند.

معمولا متداول ترین قطر پمپ فشار قوی یا پمپ پیستونی برای استفاده در حوزه های صنعتی انتقال آب حدود ۲۵ میلیمتر تا ۴۰ میلی متر می باشد. پیستون های پمپ را معمولا از آلیاژهای فولادی مقاوم و پوشش داده شده با سرامیک یا فلزات سخت تولید می کنند (مواد مورد استفاده برای ساخت پیستون ها باید بتوانند فشارهای عملیاتی موجود در پمپ ها را  تحمل کنند).

پمپ پیستونی

قطعات ایمنی در پمپ پیستونی

قطعات ایمنی در پمپ فشار قوی یا پمپ پیستونی، از ابزار اندازه گیری فشار هستند. این قطعه از پمپ از فشار بیش از حد مجاز (بیش از ۲.۰ مگاپاسکال یا ۱۵٪ )جلوگیری می کند. این قطعه ها به ترتیب شامل دریچه های کنترل فشار یا ترکیدگی دیسک است. دریچه های تنظیم کننده فشار در پمپ های فشار قوی به صورت خودکار با آزاد کردن نسبت فعلی دبی آب یا بخار، فشار موجود را کنترل می کند.

توجه داشته باشید که باید برای تنظیم فشار آب از پمپ مخصوص و متناسب با حجم آن استفاده شود و به صورت جداگانه برای هر اپراتور تنظیم گردد. دستگاه های اندازه گیری فشار در پمپ های فشار قوی مستقیماً فشار عملیاتی درون پمپ ها را اندازه گیری و نمایش می دهند.

مهمترین کاربرد پمپ فشار قوی یا پمپ پیستونی؟

مهمترین و اصلی ترین وظیفه پمپ فشار قوی یا پمپ پیستونی، انتقال مایعات است. معمولا برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد به خصوص برای انتقال آب در ارتفاع زیاد. اما  این موضوع فقط بخشی از کار پمپ های پیستونی است.از دیگر کاربرد این محصولات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زهکشی آب های موجود در گودبرداری ها، و نیز در حوادث طبیعی مانند سیل
  • تهیه آب شهری برای مناطق ناهموار
  • استفاده در تاسیسات صنعتی برای پمپاژ کردن آب گرم و سرد
  • پمپاژ آب در مناطق و مراکز مختلف
  • استفاده به عنوان بوستر پمپ
  • آبرسانی در مصارف صنعتی و خانگی
  • مناسب برای پمپاژ نمودن آب کندانس شده
  • استفاده به عنوان آبیاری بارانی در کشاورزی
  • استفاده در تاسیسات آتش نشانی

 انواع مختلف پمپ پیستونی

هزاران کار در سراسر دنیا است که توسط پمپ فشار قوی یا پمپ پیستونی انجام می شود و هر صنعتی به نوبه خود از آن استفاده می کند. صنعتگران ما نیز در کشور توانسته اند برای پیشرفت کارهای خود از این نوع پمپ ها استفاده کنند. سرعت و کیفیت چنین پمپ هایی واقعا مثال زدنی است، آنها به صورت کاملا حرفه ای و مطابق با اهداف خاصی طراحی و تولید می شوند و شما می توانید بهترین عملکرد را در کارهایتان از این نوع پمپ ها انتظار داشته باشید.

پمپ فشار قوی یا پمپ پیستونی از نظر قیمت ارزان و برای صنعتگران مقرون به صرفه هستند، میزان مصرف انرژی آنها نیز با توجه به نوع و برند آنها متفاوت است، ولی به طور کلی مصرف کمتری دارند و هزینه آنها در دوره ای مختلف قابل قبول است. شما می توانید متناسب با بودجه و نیاز خود انواع مختلفی از  پمپ پیستونی را از مراکز فروش خریداری کنید.

دیدگاه ها بسته شده است