مه پاش دامداری چیست؟

دسته‌ها

الکتروموتور الکتروژن
معرفی مدل های الکتروموتور الکتروژن
فوریه 21, 2022
پمپ کارواش ایتالیا
پمپ کارواش ایتالیا و معرفی آن
مارس 24, 2022
مه پاش دامداری

مه پاش دامداری

مه پاش دامداری چیست؟

به نوعی نازل که آب را به صورت قطرات ریز (مه مانند) در فضای اطراف اسپری می نماید و سبب رطوبت سازی و خنکی فضای دامداری می‌ شود، مه پاش دامداری گفته می‌ شود. از این نوع محصول در فصل گرم تابستان در جهت کاهش استرس دامها و بالا بردن بازدهی تولیدات گاوداری استفاده می‌ شود، و اجزای اصلی چون: الکتروپمپ (در جهت پمپاژ آب)، نازل های مخصوص اسپری ،فیلتراسیون و لوله های انتقال آب
تشکیل شده اند.

مه پاش دامداری
توضیح در مورد مه پاش دامداری:

با توجه به اینکه در فصل تابستان، گرما باعث ایجاد استرس در دام ها می‌ شود و به دنبال آن تلفات و کاهش وزن دام را دارد، بهتر است برای رفع این مشکل و افزایش تولیدات و باروری بهتر دام ها در فصل گرما، از مه پاش دامداری استفاده نمایید، تا با کمتر کردن دمای محیط و مورد پسند کردن هوای آن برای دام، استرس را از آنها دور کنید. تولیدات مه پاش در مدل های مختلف صورت گرفته است، که هر یک از آنها از کارایی خاصی برخوردار هستند و برای بهره گیری بهتر از این نوع سیستم ها بهتر است از تجهیزات مکمل در زمان راه اندازی استفاده کنید.

مه پاش دامداری نیز در جهت عملکرد بهتر تجهیزات گوناگونی را همراه دارد، همانطور که از اسم این سیستم مشخص است باعث تولید مه می شود یا به نوعی مه سازی می‌ کند. تولید مه در این نوع محصول با بهره گیری از یک پمپ فشار و اتصال تعدادی لوله منفذ دار که به نازل متصل هستند، صورت می ‌گیرد و آب به واسطه عبور از لوله ها به نازل ها رسیده و با فشار مشخص شده به شکل قطرات ریز در هوا رها می شود و باعث ایجاد فضایی مه آلود می گردد.

مه پاش دامداری
انواع مه پاش دامداری:

این نوع سیستم ها به طور کلی در سه مدل طراحی شده اند که تنها شاخصه تفاوت بین آن ها در نوع اتصالات آن هاست که به صورت :
• پرسی
• ساخت با لوله گالوانیزه
• ساخت با لوله سبز یا سفید
• فیتینگی است.
مدل های دیسکی (پروانه ای) و نازلی جزو بهترین گزینه های مه پاش دامداری در جهت استفاده در محیط های دامی محسوب می شوند. اساس کار همه این سیستم ها به یک صورت است با تبدیل آب به قطرات ریز صورت می‌گیرد که به واسطه آن رطوبت و گرمای محیط گرفته می شود و باعث خنک تر شدن هوای محیط می گردد. برای کنترل خودکار رطوبت سالن ها می توانید این سیستم را به رطوبت سنج و ترموستات مجهز کنید.

● روش عملکرد مه پاش دیسکی دامداری:

روش کارکرد و تولید مه در این نوع سیستم ها به وسیله یک فن و اتصالات لوله های آب صورت می‌ گیرد. به این صورت که با استفاده از سیستم قطره گیر آب، قطرات آب به سطح پره های فن برخورد کرده و به حالت مه درآمده و به واسطه نیروی تولید شده توسط فن در فضای محیط پخش می گردد. به زبان ساده تر این قطرات ریز شده آب به سرعت گرمای محیط را در خود جذب کرده و به بخار تبدیل می‌ شوند و طی این فرآیند گرمای محیط نگهداری دام ها کمتر شده و هوا دلپذیر تر می شود. همچنین می ‌توان به کمک این سیستم محیط دامداری را سمپاشی کرد که این عمل با ریختن ماده ضدعفونی کننده در مخزن اصلی دستگاه صورت می گیرد.

● روش عملکرد مه پاش نازلی دامداری:

در این نوع مه پاش دامداری، فرآیند تولید مه و رطوبت به وسیله سیستم فشرده سازی انجام می شود. نحوه کارکرد آن به این شکل است که آب با فشار بالا از طریق نازل ها به صورت قطرات خیلی ریز در فضای دامداری اسپری شده و گرمای محیط را به خود جذب کرده و به بخار تبدیل می‌شود و سبب به خنک شدن محیط می گردند. ما بین مه پاش نازلی و دیسکی تفاوتی هایی وجود دارد. هر دو دستگاه قابلیت پوشش‌ دهی سطح وسیعی از یک سالن را دارند اما آب مصرفی در مه پاش نازلی باید تسویه شده باشد و یا باید حتما از فیلتر آب استفاده کرد. علت آن وجود ذرات معلق و رسوبات در درون آب است که باعث بسته شدن سوراخ های نازل می شوند و سبب ایجاد اختلال در کارکرد این نوع مه پاش می گردد.

مه پاش دامداری

نصب مه پاش دامداری چه مزایایی را به همراه دارد؟

نصب و راه اندازی این گونه سیستم ها در نقاط مختلف دامداری با توجه به عملکرد خنکی آن ها در فصل گرما مزایای خوبی نیز به همراه دارد، مثلا با نصب آن در زیر سقف باعث ایجاد شرایط مناسب در جهت استراحت دام بعد از خوراک می باشد و در نتیجه تولیدات دامی افزایش می یابد. نصب بر روی آخور نیز باعث بهتر شدن تغذیه خوراک دام می شود. استفاده از آن در سالن های انتظار، استرس ناشی از گرما را از بین می برد. و در چال های شیر دوشی ، علاوه بر ایجاد دمای دلنشین برای دام ، میزان حشرات مزاحم نیز کاهش می یابد و دام در زمان وصل خرچنگی های شیر دوشی آرام می ماند.

دیدگاه ها بسته شده است