محاسبه میزان تمایل به مرکز و پراکندگی در GIS

دسته‌ها

روشهای IDW و Kriging
استفاده و مقایسه روشهای IDW و Kriging
ژوئن 14, 2021
نمودارهای هیستوگرام
آشنایی با جداول و نمودارهای هیستوگرام
ژوئن 20, 2021
محاسبه میزان تمایل به مرکز و پراکندگی

محاسبه میزان تمایل به مرکز و پراکندگی

تمرین ۱۳ (محاسبه میزان تمایل به مرکز و پراکندگی در GIS)

در این تمرین می خواهیم میزان تمایل به مرکز و پراکندگی را بررسی کنیم در اصل میخواهیم محاسباتی انجام بدهیم تا بتوانیم به سوالات زیر با توجه به اطلاعات بدست آمده، پاسخ دهیم.

  • چه مقدار مشتری ها هزینه می کنند؟
  • فاصله محل زندگی آنها از مرکز فروشگاهی Harps چقدر است؟
  • کدام یکی از شماره های کدپستی فروشگاه ها بیشترین مشتری را دارد؟
  • پر درآمد ترین فروشگاه دارای چه کدپستی می باشد؟

شروع به کار با برنامه ArcMap برای محاسبه میزان تمایل به مرکز و پراکندگی

مرحله اول: برنامه ArcMap را باز نموده و به مسیر زیر بروید؛

C: \Temp\VerticalCampus\Data info10-0\Transform

و فایل Iow.mxd را انتخاب کنید. شما ۴ لایه ی Counties ( منطقه مورد مطالعه)، Major roads (‌جاده های اصلی)، Harps( مجموعه فروشگاه هارپس) و Customers (مشتری ها) را مشاهده می کنید.

میزان تمایل به مرکز و پراکندگی

گزینه selsction در برنامه ArcMap

مرحله دوم: بر روی لایه ی customers کلیک راست کنید، گزینه ی Selection را انتخاب کرده و بعد از آن گزینه ی Select All را انتخاب کنید. اگر پیغامی را مشاهده کرده گزینه ی yes را انتخاب کنید. از منوی بالای صفحه ی بر روی Selection کلیک کرده و بعد گزینه‌ی Statistic را انتخاب نمائید. در پنجره ی باز شده در قسمت Layer گزینه‌ی Customers را انتخاب کنید و در قسمت Field گزینه‌ی Total_ را انتخاب کنید.

گزینه selsction در برنامه ArcMapدر قسمت Statistics شما آماره‌های، بیشترین مقدار، کمترین مقدار، جمع مقادیر، میانگین مقادیر و انحراف از معیار مقادیر مشتری ها را مشاهده می کنید. پنجره های Selection Statistics را ببندید و بر روی آیکون Clear Selection Features کلیک نمائید.

پیدا کردن فاصله مشتری ها را تا مرکز خرید برای محاسبه میزان تمایل به مرکز و پراکندگی

مرحله سوم: در این مرحله می خواهیم فاصله مشتری ها را تا مرکز خرید پیدا کنیم بر روی لایه‌ی Customers کلیک راست کرده، بر روی گزینه ی Joins and Relates رفته و گزینه ی Join را انتخاب نمایئد. در پنجره باز شده در قسمت اول گزینه ی Join data from anoder layer based on spatial location را انتخاب کنید، ما‌بقی گزینه ها را مانند شکل زیر تکمیل کنید. توجه داشته باشید که در قسمت Specify Output به داخل فولدر Transform Scratch رفته و به اسم Distance ذخیره نمائید در انتها کلید Ok را فشار دهید.

میزان تمایل به مرکز و پراکندگی

چند لحظه باید منتظر بمانید تا فرایند تکمیل شود، بر روی لایه Distance کلیک راست کرده و بر روی گزینه Selection رفته و گزینه ی Select All را انتخاب کنید تا تمام نقاط بر روی این لایه به صورت انتخاب شده در آیند. بعد دوباره بر روی این لایه کلیک راست نموده و گزینه‌ی Open Attribute Table را انتخاب کنید. بر روی ستون Distance کلیک راست کنید و گزینه ی Statistics را انتخاب کنید. در پنجره ی باز شده شما می توانید آماره‌های این ستون را مشاده نمائید.تمامی پنجره ها را قبل از ورود به مرحله ی بعد ببندید.

محاسبه میزان تمایل به مرکز و پراکندگی در GIS

 

مرحله چهارم باز کردن جدول اطلاعات توصیفی

مرحله ی چهارم: جدول اطلاعات توصیفی لایه‌ی Distance را باز نموده بر روی ستون Zip کلیک راست کنید و گزینه‌ی Summarize را انتخاب کنید جدول را مطابق شکل زیر تکمیل نمائید . توجه داشته باشید که در قسمت TransformScratch.gdb رفته و به اسم Zip ذخیره نمائید.

محاسبه میزان تمایل به مرکز و پراکندگی در GISدر نهایت Ok کنید. اگر پیغامی مشاهده کردید آن را yes کنید و در نهایت پنجره ی  Table را ببندید.

مرحله نهایی محاسبه میزان تمایل به مرکز و پراکندگی

مرحله پنجم: بر روی لایه ی zip کلیک راست کرده و گزینه ی Open را انتخاب کنید. اگر لایه ی Zip را مشاهده نمی کنید، بر روی آیکون List By Source  Table of Contents در قسمتTable of Contents کلیک کنید.در ستون Count_Zip، نشان دهنده ی تعداد مشتر ی ها در هر یک Zip Code ها می باشد. بر روی این ستون کلیک راست کرده و گزینه ی Sort Descending را انتخاب کنید. مشاهده می کنید که مشتری ها با Zip Code شماره ۵۰۳۲۲ بیشترین تعداد هستند. حال بر روی ستون sum_total کلیک راست کرده و گزینه ی Sort Descending را انتخاب کنید.

محاسبه میزان تمایل به مرکز و پراکندگی در GIS

  1. Q) کدام گروه از مشتری ها که در یک zipcode قرار دارند، مبالغ بیشتری هزینه کرده اند؟
  2. A) مشاهده می کنید که مشتری هایی با zip code ، ۵۰۳۲۵ دارای بیشترین هزینه می باشند.

دیدگاه ها بسته شده است