دسته‌ها

پمپ کارواش 300 بار
معرفی پمپ کارواش ۳۰۰ بار
آوریل 5, 2022
تایمر آبیاری
تایمر آبیاری و نکات مهم استفاده از آن
آوریل 17, 2022
تایمر آبیاری ارزان

تایمر آبیاری ارزان

تمام گیاهان موجود روی زمین برای رشد به آب نیاز دارند و چنانچه آب کافی در زمان معین به آنها نرسد، پژمرده شده و از بین می‌روند. برای رفع مشکلات آبیاری انواع گیاهان، ابزاری به نام تایمر آبیاری ارزان تولید و استفاده می‌شوند. برای آشنایی با نحوه عملکرد این نوع تایمرهای آبیاری در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

انواع مختلف آبیاری

هر یک از محصولات کشاورزی و گیاهان برای رشد به میزان مشخصی از آب نیاز دارند. به عبارتی دیگر برخی از گیاهان به آب بیشتری نیاز داشته و در مقابل برخی از آنها به آب کمتری نیاز دارند؛ بنابراین میزان آبرسانی به هر گیاه با دیگری متفاوت است. روش‌های مختلفی برای آبیاری انواع مختلف گیاهان و گل‌ها استفاده می‌شود. آبیاری سطحی، آبیاری تحت فشار، آبیاری بارانی، آبیاری قطره‌ای، آبیاری اسپری، آبیاری بابلر و آبیاری زیر سطحی از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین انواع آبیاری‌ها هستند.

هر یک از روش‌های ذکر شده برای گیاهان مختلف و شرایط آب و هوایی مختلفی، مناسب هستند. به عبارت دیگر برای تعیین نوع آبیاری مورد استفاده در ابتدا باید شرایط آب و هوایی و نوع خاک گیاه کشت شده در نظر گرفته شود. یکی از دغدغه‌هایی که افراد در آبیاری با آن سروکار دارند، زمان آبیاری است. به همین دلیل نیز از ابزاری به نام تایمر آبیاری ارزان استفاده می‌کنند.

تایمر آبیاری چیست؟

آبیاری انواع مختلف گیاهان باید به صورت منظم انجام شود. تحقیقات دانشمندان نشان‌دهنده این است که گیاهانی که به طور منظم آبیاری می‌شوند، رشد سریع‌تری دارند و از طراوت و شادابی بالایی برخوردار هستند. تایمرهای آبیاری انواع مختلفی دارند که هر یک از آنها با مکانیزم متفاوتی کار می‌کنند. به همین دلیل نیز تایمرهای آبیاری متفاوت، قیمت‌های متفاوتی داشته و برخی از آنها را می‌توان به عنوان تایمر آبیاری ارزان در نظر گرفت.

تایمر آبیاری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین ابزارهای آبیاری است که می‌توان با استفاده از آن و برنامه ریزی آن، گیاهان را در ساعات معینی آبیاری کرد. در واقع، تایمرهای آبیاری وسیله‌هایی هستند که عمل آبیاری گیاهان را در زمان تعیین شده توسط کاربر انجام می‌دهند.

انواع تایمرهای آبیاری
یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزار موجود در تایمرهای آبیاری، کنترلر و شیر برقی است. در واقع، با استفاده از شیر برقی و کنترلر، آبیاری به صورت منظم و با برنامه انجام می‌شود و از ایجاد تنش‌های گیاهی جلوگیری می‌شود. در استفاده از تایمر مختص آبیاری، برای تنظیم برنامه‌ای منظم و دقیق برای آبیاری گیاهان، عوامل مختلفی از جمله سن درختان و گیاهان، شرایط آب و هوایی، خاک آنها و نوع گیاه در نظر گرفته می‌شود.

انواع مختلف تایمر آبیاری ارزان

همان‌طور که گفته شد، مکانیزم‌های کنترلی آبیاری در هر یک از تایمرهای آبیاری متفاوت است. تایمرهای آبیاری قطع و وصل جریان (Windup)، تایمر با باتری معمولی، تایمر با باتری‌های نسل جدید و تایمرهای آبیاری خورشیدی، از جمله انواع مختلف تایمرهای آبیاری هستند. تایمرهای آبیاری با مکانیزم قطع و وصل جریان از اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین تایمرهای آبیاری هستند که می‌توان از آنها در مصارف مختلف استفاده کرد.

ابزارهای اصلی تایمرهای آبیاری

یک تایمر مخصوص آبیاری از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود. قسمت ورودی آب، قسمت خروجی آب، صفحه نمایش، دکمه‌های عملگر و محل نصب باتری از جمله بخش‌های مختلف یک تایمر آبیاری ارزان است. یکی از مهم‌ترین اجزای تایمرهای آبیاری، صفحه نمایش آنها است. مواردی مانند مقدار باتری باقی مانده، زمان شروع آبیاری، مدت زمان آبیاری، فاصله بین دوره‌های آبیاری و زمان اتمام آبیاری در صفحه نمایش تایمر نشان داده می‌شود.

صفحه نمایش تایمرهای آبیاری
ویژگی‌ها و مزایای تایمر آبیاری ارزان

استفاده از تایمر مختص آبیاری مزایای بسیار زیادی دارد. نصب آسان، کنترل آسان، قابلیت برنامه ریزی، قابلیت مشاهده انواع مختلف پارامترهای مهم آبیاری، جلوگیری از هدررفت آب در آبیاری، آبرسانی به انواع گیاهان در زمان‌های معین و مشخص، جلوگیری از پژمرده شدن گیاهان و افزایش رشد گیاه در مدت زمان کوتاه، از مزایای استفاده از تایمر آبیاری ارزان هستند.

نکات مهم استفاده از تایمر آبیاری ارزان

با استفاده از تایمر آبیاری، نه تنها میزان آبیاری بلکه فشار و شدت آب تزریق شده به گیاهان نیز قابل تنظیم است. به همین دلیل در استفاده از انواع تایمرها باید به فشار آب ورودی به گیاهان نیز توجه کرد.
برندهای مختلف، تایمرهای آبیاری متفاوتی تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند. برخی از این نوع تایمرها، خانگی بوده و برای آبیاری گلدان‌ها و گیاهان خانگی تعبیه شده است. اما برخی دیگر از تایمرها برای مزارع کاشت محصولات کشاورزی یا گلخانه‌ها تولید می‌شوند و برای آبیاری گیاهان زیادی قابل برنامه‌ریزی هستند. به همین دلیل نیز قبل از تهیه تایمر آبیاری ارزان، در ابتدا باید زمینه مصرفی آن مشخص گردد.

دیدگاه ها بسته شده است