استفاده از مه پاش در گاوداری

دسته‌ها

پمپ کارواش صنعتی
استفاده از پمپ کارواش صنعتی (واترجت) در شستشوی کف مرغداری ها؟
فوریه 18, 2021
دستگاه پمپ کارواش صنعتی
نکات مهم در خرید دستگاه پمپ کارواش صنعتی
فوریه 24, 2021
مه پاش در گاوداری

مه پاش در گاوداری

استفاده از مه پاش در گاوداری

گاوداری جزو محیط هایی است که لازم است محیط آن رطوبت بالایی داشته باشد.به همین دلیل از وسیله ای به نام مه پاش استفاده می کنند. مه پاش باعث می شود تا هم رطوبت محیط بالا باشد و هم محیط نسبتا خنک باشد.مه پاش گاوداری یکی از انواع مه پاش هاست. برای زیاد شدن تولیدات دام ها و باروری مناسب آنها مه پاش موثر است. مه پاش در گاوداری دما را کم کرده و باعث می شود دام ها استرس نداشته باشند.

مه پاش یا مه ساز همانطور که از اسمش معلوم است مه تولید می کند.البته این مه با مه واقعی فرق دارد.شیوه ی صحیح نصب گاوداری خیلی مهم است و باید آن را در مکانی بگذاریم که بتواند بهترین رطوبت را ایجاد کند. لوازم مه پاش علاوه بر گاو داری در گلخانه ها و باغ و تالارها و مرغداری ها و رستوران ها کاربرد دارد. مه پاش برای خنک کردن سالن ها و گلخانه ها و مرغداری ها نیز استفاده می شود.

مه پاش در گاوداری
بخش های مختلف مه پاش

مه پاش در گاوداری از بخش های مختلفی ساخته شده است:

۱-پمپ مه پاش: برای ایجاد فشار

۲-الکتروپمپ

۳-مخزن آب (برای ورود اب و مواد ضدعفونی کننده. اگر جریان آب به صورت دائمی باشد مخزن لازم نیست ولی در گاوداری ها و مرغداری ها گلخانه ها برای اضافه کردن مواد ضدعفونی کننده بسیار ضروری است .)

۴-فیلتر های چندگانه (برای از بین رفتن آلودگی های آب)

۵-تجهیزات قطع و وصل کردن (هر کدام از این بخش یک کاری را برعهده گرفتند و نتیجه ی آن یک وسیله با کارایی خوب برای گاوداری شده است).

اگر هر یک از این بخش ها به مشکل بخورد دستگاه نمی تواند درست کار کند وبا توجه به اهمیت بالای این وسیله در گاوداری باید آن را به صورت دوره ای چک کنیم.
مه پاش از یک پمپ فشار و تعدادی لوله که روی آن منفذ های کوچک دارد و به نازل می رسد تشکیل شده است.

آب در نتیجه ی فشار به از لوله ها به نازل می رسد وبا فشار به هوا آب ها از منفذ ها به صورت قطرات آب بیرون می آیند و مه ایجاد می کنند. این نوع مه پاش را یک فن ویژه برای مرطوب نگه داشتن فضای گاوداری استفاده می کنند که بسیار موثر است.در واقع نازل ها در مه پاش نقش مهمی دارند و باید ضد رسوب باشند و مخصوص گاوداری ساخته شده باشند.

 نازل ها در مه پاش

نازل ها باعث میشوند که آب به صورت پاششی و تا ارتفاع ۶ متر خارج شوند تا روی علوفه ها نیز پخش شوند و باعث مرطوب شدن آنها شود تا حیوانات به راحتی آن را بخورند. در واقع تنها تولید کننده ی نازل مخصوص مه پاش گاوداری توسط مه آوران صنعت است. نازل ها انواع مختلفی دارند:

۱- نازل های پلاستیک و سرامیکی

۲-نازل های مه پاش

۳- نازل های برنجی

۴-نازل های استیلی
نازل ها هر کدام یک فشار خاصی را تحمل می کنند. مثلا از نازل های پلاستیکی برای فشارهای خیلی کم استفاده می شود و توانایی ۳ بار فشار آب را دارند و در هر ساعت می تواند ۹ لیتر آب را به هم تبدیل کند.این نازل ها برای محیط ها کوچک مناسب اند.از ویژگی های خوب این نازل ها قیمت کم ان هاست. نازل های برنجی که قدرت تحمل فشار آب بالایی دارند و برای محیط ها بزرگ کاملا مناسب اند.

نازل های استیلی بهترین نوع نازل هاست، چه از نظر کیفیت و توانایی در تحمل فشار آب. این نازل ها چکه نمی کنند و بدنه ی قوی و عالی دارند. و از آن ها در محیط های بسیار بزرگ می توان استفاده کرد.

مزایای استفاده از مه پاش در گاوداری

استفاده از دستگاه مه پاش در گاوداری باعث زیاد شدن شیر گاو می شود.حتی با زیاد شدن استرس گاو باعث می شو گوساله بمیرد. بخاطر همین گاو ها حیوانات حساسی هستند و عوامل مختلف محیطی روی آن تاثیر گذار است.قطره های تولید شده از مه پاش باعث زیاد شدن اکسیژن فضا هم می شود.

دیگر اینکه با استفاده از پمپ مه پاش فضای گاو داری را می توانیم ضد عفونی کنیم.بیماری در دام ها باعث تلف شدن ان ها می شود به خصوص در کاو ها که حیوانات حساسی هستند به همین دلیل ضد عفونی کردن اهمیت زیادی دارد.

به طور کلی هوای مرطوب هوای مورد علاقه ی گاو هاست و اگر فضا برای گاو ارام و مطلوب باشد محصولات زیادی را می توانیم به دست بیاوریم. و بازدهی آنها را تا ۳۵ درصد زیاد می کند. مثلا دمای بالاتر از ۲۷ درجه گاو را ناراحت می کند و باعث حساسیت او می شود و به دنبال آن شیر دهی آن نیز کم و کم تر می شود.
همانطور که دیدیم گاوداری آنقدرها که اسمش مشخص است آسان نیست و برای پرورش درست گاو ها شرایط ویژه ای وجود دارد و مهم تر از همه خروجی آن تولیدات دامی است. که در زندگی ما کاربرد زیادی دارند. پس برای پیشرفت این صنعت باید از فناوری ها پیشرفته ای استفاده کرد.

مه پاش

دیدگاه ها بسته شده است