آشنایی با مه پاش گلخانه

دسته‌ها

سیستم مه پاشی گیاهان
سیستم مه پاشی گیاهان
دسامبر 11, 2020
تایمر آبیاری باغ
یکی از تجهیزات سیستم آبیاری قطره‌ای، تایمر آبیاری باغ است.
دسامبر 17, 2020
مه پاش گلخانه

سیستم مه پاش گلخانه

آشنایی با مه پاش گلخانه

امروزه یکی از متداول ترین سیستم های کاربردی در سالن های گلخانه، سیستم مه پاش گلخانه می باشد. در واقع غبار پاش گلخانه یکی از اصول اصلی و اولیه در این گونه مکان هاست که موجبات کاهش دما و افزایش رطوبت مورد نیاز آن ها را فراهم می کند.

به طور کلی دستگاه غبار پاش گلخانه به یکی از سیستم های رطوبت دهی تحت فشار میگویند. با به کارگیری و استفاده از راندمان بسیار بالای دستگاه غبار پاش در گلخانه ها، می توان رطوبت ضروری و مورد نیاز این اماکن را تأمین کرد.

به دلیل نیاز مردم به مواد غذایی متنوع، تولید کننده مجبور به تأمین مایحتاج مصرف کننده از طریق سیستم های گلخانه ای شده اند.

همچنین محدود بودن زمین های حاصلخیز، آب های سطحی و زیر زمینی برای فرایندهای کشاورزی نیاز به سیستم های گلخانه ایی را چندین برابر میکند.

استفاده از سیستم های گلخانه ای موجبات بالا رفتن راندمان و بازده تولیدات مختلف را فراهم آورده است.

یکی از روش های آبیاری که استفاده از آن بسیار مورد توجه تولید کنندگان و کشاورزان واقع شده ، روش آبیاری با سیستم های مه پاش گلخانه ای است.

بدون شک فراهم آوردن رطوبت و دمای مورد نیاز، از پارامترهای مهم در احداث گلخانه های مدرنیته است.

استفاده از سیستم های مه پاش به عنوان کارآمدترین روش های آبیاری در جهت کنترل دما و رطوبت در این گونه اماکن معرفی شده است. در یک بیان دیگر مه پاش گلخانه ای به آن دسته از سیستم های فوگر گفته می شود که از آن به منظور تأمین رطوبت و خنک سازی فضاهایی مثل گلخانه های پرورش گل و گیاه، میوه و سبزیجات و … استفاده میشود.

عملکرد مه پاش گلخانه

این نوع سیستم ها، آب را به طور پودر شده، به ذرات تقریبی بین ۳ تا ۲۰ میکرون تبدیل میکنند.سپس آب پودر شده را با نازل های مه پاش به طور یکنواخت در تمام محیط پخش می کند.

با این شیوه رطوبت لازمه را برای گیاهان و میوه جات بدون خیسی سطح آنها فراهم می آورد. دستگاه غبار پاش گلخانه، مخصوصاً در فصل تابستان که سالن های گلخانه با مشکلات رطوبت کم مواجه هستند و با گرمای زیاد محیط دست و پنجه نرم می کنند، بیشترین استفاده را دارد.

سیستم مه پاش گلخانه

تجهیزات به کار رفته در مه پاش گلخانه

  • نازل ها: معمولاً در گلخانه ها از نازل هایی در اندازه های ۳۰ میکرون استفاده می شود.
  • الکترو پمپ: معمولاً رایج ترین الکتروپمپ به کار رفته در سیستم های مه پاش گلخانه الکتروپمپ برتولینی ایتالیا است.
  • شیلنگ های فشار قوی
  • پایه نازل و اتصالات مربوطه
  • تابلو برق
  • فیلترهای آب : که در دو الی چهار مرحله به منظور سختی گیری های موجود در آب استفاده می شود.

 این نوع سیستم  میزان رطوبت مورد نیاز خود را با نازل های موجود درونش تأمین می کند. بنابرابن نازل ها مهم ترین اجزای تشکیل دهنده این دستگاه میباشند.

نازل ها با توجه به اندازه گلخانه، شیلنگ های فشار قوی آن و لوله های پلاستیکی، در طول گلخانه در دو یا سه ردیف تعبیه می شوند. در حقیقت نازل های مه پاش گلخانه، به عنوان دریچه ای برای انتقال آب های موجود در مه پاش به محیط معرفی شده است.

این نازل ها هستند که با توجه به دریچه انتهایی موجود در دستگاه، آب را با فشار بسیار بالا به حرکت در آورده و به ذرات معلق در هوا تبدیل می کند. بنابراین لازم است نازل های این سیستم دارای ویژگی های زیر باشند.

تجهیزات به کار رفته در مه پاش گلخانه

 

ویژگی های نازل های مه پاش گلخانه

  1. جنس بدنه این نازل ها باید از برنج یا استیل اصل باشد.
  2. نازل غبار پاش گلخانه لازم است ضد چکه باشد تا به این ترتیب در کف سالن ها خیسی ایجاد نشود.
  3. نازل های مه پاش باید طول عمر بالاتری نسبت به سایر قطعات و تجهیزات موجود در این دستگاه داشته باشد.به طور کلی سیستم مه پاش گلخانه ای مجهز به تابلو تمام اتوماتیک است تا با تعیین کردن میزان رطوبت و دمای مورد نیاز سالن ها، خاموش و روشن می شود. کاربران این دستگاه می توانند برنامه هفتگی خود را به این سیستم داده و بر مبنای آن زمان بندی دلخواه و مورد نیاز خود را مشخص کنند.

از سیستم مه پاش گلخانه علاوه بر ایجاد رطوبت می توان برای سم پاشی یکنواخت و یک دست سالن های گلخانه ها استفاده کرد. استفاده از این دستگاه برای سم پاشی، می تواند از دخالت نیروی انسانی و آسیب های وارد شده ناشی از مواد شیمیایی به افراد جلوگیری کرد.

نازل در مه پاش گلخانه

کاربردهای مه پاش گلخانه

دستگاه مه پاش گلخانه دارای کاربردهای بسیار زیادی است. از این دستگاه علاوه بر سالن های گلخانه های امروزی و مدرنیته، در اماکن مختلف دیگری نظیر: استخر ها، اماکن مذهبی، مرغداری ها، گاوداری ها و بسیاری محیط های دیگر استفاده می شود.

کاربرد های مختلف مه پاش گلخانه

ویژگی های مه(غبار) پاش گلخانه چیست؟

  • غبار پاش گلخانه قابلیت های فوق العاده ای در به حداقل رساندن دمای سالن به هنگام تابستان دارد.
  • نازل های مه پاش در نوع استیل اصل و ضد زنگ می باشد.
  • غبار پاش گلخانه می تواند میزان مصرف آنتی بیوتیک ها را در سالن ها به حداقل رساند.
  • دارای لوله های مرغوب فشار بالا است.
  • قابلیت استفاده به صورت کارواشی را دارد.
  • با استفاده از این سیستم کف سالن های گلخانه به هیچ وجه خیس نمی شود.

 

برای اطلاع از انواع مدل های مه پاش و لیست قیمت مه پاش کلیک کنید

دیدگاه ها بسته شده است