آشنایی با محیط ArcMap در ArcGis10

دسته‌ها

RMSE
تبدیل عکس هوایی به مختصات جهانی به وسیله RMSE
ژوئن 26, 2021
مشاهده اختلاف بین اسفروئیدها
مباحث اولیه(اسفروئیدها)در سیستم مختصات جغرافیایی
جولای 2, 2021
مشاهده دو لایه همزمان در ArcGis10

مشاهده دو لایه همزمان در ArcGis10

تمرین ۱۷( استفاده از ArcMap10)

این تمرین جهت آشنایی با محیط ArcMap در ArcGis10 می باشد .

مرحله اول:برنامهArcMap را باز نموده‌ و از مسیر‌ذیل فایلRoad_Constrction.mxd را انتخاب کنید.

C:\Student\UsingArcMap10_0

این نقشه شامل خیابان های یک شهر می باشد ، می خواهیم به قسمت خالی از آن دسترسی داشته باشیم. برای این کار از منوی Bookmarks گزینه Construction را انتخاب کنید.

ArcGis10

مرحله دوم آشنایی با محیط ArcMap در ArcGis10

مرحله دوم : بر روی آیکون Arc catalog کلیک کنید تا پنجره ای در سمت راست صفحه شما باز می گردد. کار کردن با در محیط Catalog Windows خیلی شبیه به Windows Explorer می باشد، بجز این که؛ در پنجره‌ی Catalog شما با داده ها و اطلاعات GIS هم سر و کار دارید. که این اطلاعات شامل؛ Gis Services , Geodatabases, Folder Connections می باشد .

برای مثال: در قسمت بالای پنجره ی Catalog شما قسمت های مختلفی از پروژه ای که باز نموده اید را مشاهده می کنید.

پنجره ی Catalog در برنامه ArcMapکه شامل لایه ای به اسم zoning وgeodatabase  ای به اسم city می باشد. لایه ی zoning را از داخل پنجره‌ی Catalog با موس کشیده و به درون نقشه‌ی موجود در ArcMap بیاندازید. مشاهده می کنید این نقشه، یک نقشه‌ی کاربری اراضی بوده و نوع هر کاربری را با رنگ مشخصه خود در زیر لایه ای موجود تشکیل می دهد.

لایه ی zoningQ)نوع کاربری در قسمتی که شما از طریقConstruction Zoneمشخص کردید، از چه نوعی می باشد؟

  1. A) از دو نوع Single Family Residential و Commercial بیشترین نوع می باشد.

مشاهده دو لایه همزمان در ArcGis10

مرحله ی سوم: از همان زیر مجموعه های City در Catalog این بار Parcels را هم به داخل صفحه‌ی ArcMap کشیده، تا لایه ای به اسم Parcels به قسمت Table of Contents اضافه شود. حال جدول توصیفی لایه‌ی Parcels و Zoing را باز نموده ، مشاهده می کنید که از قسمت پائین می توان یکی از آنها را انتخاب کرد و بین آنها Swich نمود.

ArcGis10 می‌توان در ArcGis10 حالتی درست کرد که بتوان هر دو لایه را بصورت یکجا دید. برای این منظور به وسیله ی موس خود روی مثلاً Zoing از قسمت زیر صفحه کلیک کنید و آن را کشیده تا به وسط صفحه مورد نظر برسید.

ArcGis10در هر کدام از DOCK ها، که آن را بخواهید، می توانید آن را رها کنید تا بتوانید همه‌ی اطلاعات جداول توصیفی هر دو لایه را با هم مقایسه کنید. در تصویر زیر جدول هر سه لایه‌ی موجود را می توانید مشاهده کنید. اگر عکس مطلب فوق را تکرار کنید، جدول ها به حالت اولیه‌ی خود بر می گردند.

ArcGis10

انتخاب گزینه ArcGis Online

مرحله چهارم: در این مرحله لایه‌ی Background imagery به نقشه اضافه کنیم و شما را بیشتر نقشه‌ی پایه (BaseMap) آشنا کنیم. بر روی آیکون Add data  بر روی مثلث کوچکی که در کنار آن است کلیک کنید و گزینه‌ی Add Data From ArcGis Online  را انتخاب کنید.

ArcGis10در پنجره ای که باز می شود عبارت Imagery را تایپ نموده و آیکون Search را فشار دهید. و گزینه‌ی مورد نظر را Add کنید.

ArcGis10

پنجره ای به نام Geographic Coordinate System Warning نمایان شود، بر روی گزینه ی Don’t warn me again in this season کلیک کنید تا به صورت انتخابی تبدیل شود و بعد دکمه ی Close را فشار دهید. لایه‌های Parcel و Zoning را خاموش کنید. تا نقشه ی BaseMap نمایش داده شود.

ArcGis10

با وجود این لایه های متفاوت شما می توانید مدیریت بهتری را بر روی اطلاعات نقشه ی خود داشته باشید.

مرحله نهایی آموزش ArcGis10

مرحله پنجم: در این مرحله می خواهیم یک Text dynamic به نقشه اضافه کنیم. از قسمت View Menu بر روی Layout View کلیک کنید. لایه‌ی BaseMap را خاموش نمائید. و لایه‌ی Parcels را روشن کنید. به طور پیش فرض این لایه را برای شما از قبل درست شده است. در قسمت بالای صفحه در پنجره Map Sacle عدد ۲۵۰۰ را تایپ نمائید.

پنجره Map Sacle و تایپ عدد 2500از قسمت بالای صفحه‌ی ArcMap گزینه‌ی Insert کلیک کرده و بعد بر روی گزینه‌ی Pynamic Text کلیک کرده. در زبانه‌ای که باز می شود بر روی Current Data کلیک کنید. در قسمت وسط نقشه‌ی موجود نوشته ای با رنگ آبی کم رنگ اضافه می شود. اگر قادر به مشاهده آن نیستند، لایه‌ی Parcels را خاموش نموده. این کادر را به وسیله‌ی موس کشیده و به پائین صفحه سمت چپ برده( در کنار راهنمای نقشه). بر روی آن دوبار کلیک کرده و به Tab، Size and Position بروید و تیک گزینه ی As Perecentage را بزنید و عددی مثلاً ۲۰۰ را وارد کرده و در نهایت Ok کنید. مشاهده می کنید که این تاریخ قابل مشاهد و بزرگتر شده است. از همین روش برای اضافه کردن دیگر Text dynamic ها می توان استفاده کرد.

ArcGis10

ArcGis10

دیدگاه ها بسته شده است