مرحله اول برای کار با نوار ابزار Editor: برنامه ی ArcMap را باز کرده و به مسیر زیر بروید:
C: \student\EditingDesktop10_0\MillersRanch.mxd
شکل یک منطقهی روستایی را در قسمت خارج از Manhatan-Kansas نشان می دهد. که در حال حاضر به Anneberg-lake معروف است، که شامل ۵ لایه می باشد. دو لایهی آن به صورت رستوری می باشند که در شکل به صورت لایههای روشن می باشند.
از منوی Customize بر روی Toolbare رفته و تیک گزینه ی Editor را بزنید تا نوار ابزاری به شکل زیر ظاهر شود.
تعریف یک Polygon جدید برای دریاچهی داخل پارک Anneberg
مرحلهدوم: در این مرحله ما می خواهیم یک Polygon جدید برای دریاچهی داخل پارک Anneberg تعریف کنیم. حال بر روی نوشتهی Editor در نوار ابزار مربوطه کلیک کنید و گزینه ی start editing را انتخاب کنید. پنجرهای به اسم Editing Start باز می شود. در این پنجره شما باید لایه ای را که می خواهید آن را ویرایش کنید اول انتخاب کنید. بر روی لایهی Lakes کلیک کنید تا به صورت انتخاب شده در آید و سپس Ok کنید.
پنجرهای به اسم Create Features باز می شود که در آن تنها لایهی Lakes موجود است، زیرا در لایههای انتخابی برای ویرایش کردن، تنها این لایه را انتخاب کرده ایم. بر روی Lakes کلیک کنید، بعد از پنجره ای که زیر آن قرار دارد بر روی Polygon کلیک کنید.
دوباره بر روی Lakes کلیک کرده و آن را به وسیله موس کشیده و بداخل نقشه در جایی نزدیک به محل دریاچه بیندازید. متوجه می شوید که شکل موس تغییر کرده است و به صورت + در آمده است. می توانید مشاهده کنید که ابزارهای نوار ابزار Editor به صورت فعال درآمده اند.
با آیکون های موجود دور این دریاچه را به کمک موس خود انتخاب کنید تا به رنگ آبی درآید. در آخرسر که کل دریاچه را انتخاب کرده اید راست کلیک کنید و گزینهی Finish Sketch را انتخاب کنید.
آیکون Attributes از نوار ابزار Editor
مرحله سوم: بر روی آیکون Attributes از نوار ابزار Editorکلیک کنید تا پنجرهای به همین نام بر روی صفحه شما باز گردد. بر روی نوشتهی Lakes در این پنجره کلیک راست کرده و گزینهی Layer Properties را انتخاب کنید. به Tab، Display رفته، در قسمت Field گزینه ی NAME را انتخاب کنید و سپس OK کنید.
حال در قسمت زیر پنجرهی Attribute در قسمت جلوی نوشتهی NAME به جای NULL عبارت Anneberg Lake را تایپ نمائید و کلید Enter را از روی صفحه کیبورد خود فشار دهید.
بر روی نوار ابزار Editor رفته و بر روی آن کلیک کنید و گزینه ی Save Editor را انتخاب کنید.
مرحله چهارم: از قسمت زیر پنجرهی Attributes بر روی Create Feauters کلیک کرده تا پنجره ی آن دوباره مشخص گردد.
در پنجره ی باز شده آیکون Origanize Templates کلیک کنید تا پنجره ی مربوطه باز گردد. بر روی Properties کلیک کنید. بر روی < NULL> کلیک کرده و عبارت Irrigation Pond را تایپ نمائید. در قسمت Default Tool گزینه ی Freehand را انتخاب کنید و در نهایت ok کنید.
نمایش مشخصات در نوار ابزار Editor
مرحله پنجم: از قسمت Bookmarks گزینه ی Irrigation Pond را انتخاب کنید. در پنجره ی Create Feauters بر روی lakes کلیک کنید، توجه داشته باشید که در قسمت زیر آن بایدگزینه Freehand انتخاب شده باشد. مطابق شکل زیر محدودی مورد نظر را انتخاب کنید.
به نوار ابزار Editorرفته و گزینهی Save Editsرا انتخاب کنید. آیکون Identify را انتخاب کنید. روی محدودهی که انتخاب کردهاید کلیک کنید، مشاهده می کنید که مشخصاتی شامل، اسم محل، نوع عارضه، مساحت عارضه و محیط آن را به شما نمایش می دهد( ممکن است مقادیری که شما بدست آورده اید کمی با شکل زیر تفاوت داشته باشد).
برطرف کردن gap های موجود در خطوط با نوار ابزار Editor
مرحله ششم: در این مرحله می خواهیم gap های موجود در خطوط مثلاً یک خیابان را با نوار ابزار Editor برطرف کنیم. از منوی Bookmarks گزینهی Miller’s Ranch North را انتخاب کنید. لایه های؛ Lakes، Irrigation Pond و Anneberg Lake را خاموش نموده و لایه های؛ street و percels را روشن نمائید.
بر روی شکل مشاهده می کنید که gap هایی وجود دارد که باید ان ها را ویرایش کنیم.
بر روی لایهی Streets راست کلیک کرده و بر روی گزینهی Edit Feauters رفته و گزینهی Street Editing را انتخاب کنید. بر روی نوار ابزار Snapping کلیک کرده و گزینهی Options را انتخاب کنید. پنجرهای به اسم Snapping options باز می گردد. تنظیمات آن را مانند شکل زیر تکمیل نمائید.
به وسیله ابزار از نوار ابزار Editor ، مطابق شکل زیر عمل کنید. بر روی خیابان سمت چپ کلیک راست کرده و گزینه ی مورد نظر را انتخاب کنید.
در قسمت نوار ابزار Snapping گزینهی Vertex Snapping را انتخاب کنید.
خیابان سمت چپی که به صورت انتخاب شده است، با موس خود کشیده و به خیابان سمت راستی متصل کنید، تا gap موجود برطرف شود.
برای اتمام کار بر روی Finish Sketchکلیک کنید و از قسمتEditor گزینهی Save Edits را انتخاب کنید.
اضافه کردن تغییرات جدید به مرزهای یک شهر
مرحله هفتم: در این مرحله میخواهیم به مرزهای یک شهر تغییرات جدیدی اضافه کنیم. پنجرهی ArcCatalog را باز کنید. از زیر شاخهی Home به فولدر Data رفته و بعد از آن Planning را باز کنید. از داخل آن بر روی City_Boundary کلیک کرده و آن را به داخل نقشه کشیده رها کنید.
حال بر روی این لایهی در پنجره ی Table of Contents کلیک راست کرده و گزینهی Zoom to Layer را انتخاب کنید. دقت نمائید که در این حالت باید دو لایهی City_Boundary و Parcels روشن باشند. بار دیگر بر روی لایهی City_Boundary کلیک راست نموده و گزینه Properties را انتخاب کنید. به Tab، Symbology رفته و در قسمت Symbol بر روی خط موجود کلیک کنید. در قسمت Width عدد ۵ را وارد نموده و هر دو پنجره را Ok کنید.
جدول اطلاعات توصیفی
جدول اطلاعات توصیفی لایهی City_Boundary را باز نموده و بر روی هر یک کلیک کنید، شکل آن را بر روی نقشه ملاحضه نمائید. که شامل دو Polyline می باشد. بعد از مشاهده این جدول را ببندید.
درپنجرهی Table of Contents بر روی آیکون List By Selection کلیک کنید. بر روی آیکون Toggle Selecable در کنار نوشتهی Parcels کلیک کنید و به قسمت Not selectable برده شود.
حال بر روی آیکون List By Drawingکلیک کنید. بر روی لایه ی City_Boundary کلیک راست کرده و از گزینهی Edit Feauters گزینهی Start Editing را انتخاب کنید. مشاهده می کنید که پنجرهی Create Features گشوده می شود. بر روی آیکون origanize templates کلیک کنید. در کادر باز شده بر روی New Template کلیک کنید. گزینهی City_Boundary را تیک بزنید و دکمهی finish را فشار دهید، و پنجرهیOrganize Feature Templates را Close کنید.
پنجرهی Table of Contents
در پنجرهی Table of Contents بر روی لایهی City_Boundary کلیک راست کرده و از قسمت Selection گزینهی Select All را انتخاب کنید. از منوی Editor گزینهی Merge را انتخاب کنید.
کلید ok را فشار دهید تا دو عارضه به یک عارضه تبدیل شود. از پنجره ی Catalog این بار بر روی لایهی City_Area کلیک کرده و آن را به وسیلهی موس خود کشیده و به داخل نقشهی موجود بیاندازید. پنجرهیCreate Feature را باز کنید. از قسمت Layer بر روی City_Area کلیک کنید و بعد بر رویTemplate New_ کلیک کنید. لایهیCity_Area را تیک بزندید، Finish کنید و در نهایت پنجره اصلی را Close کنید. از نوار ابزار اصلی Customize را انتخاب کنید. بعد بر روی Toolbars رفته و گزینهی To Pology را تیک بزنید، تا نوار ابزارآن ظاهر شود.
از همین نوار ابزار بر روی آیکون Construct کلیک کنید. پنجره ای به همین اسم باز می شود که در جلوی قسمت Template لایهی City_Area انتخاب شده است.در کادر جلوی Cluster Tolerance عدد ۵/۰ را وارد کرده و Ok کنید.
مشاهده می کنید که Polygon جدیدی به همان اسم City_Area بر روی نقشه ظاهر می شود.
اضافه کردن خط لوله ی جدید به شبکه ی آبرسانی شهری با نوار ابزار Editor
مرحله هشتم: در این مرحله می خواهیم به شبکه ی آبرسانی شهری یک خط لولهی جدید اضافه کنیم. لایه های City_Boundry گزینه ی City_Area را خاموش کرده و لایه های Pipes و Streetsرا روشن نمائید. از قسمت Bookmarks گزینهی Catalpa را انتخاب کنید.
بر روی لایهی Pipes راست کلیک کرده و از قسمت Edite Feature گزینهی Start Editing را انتخاب کنید. اگر پیغامی مبنی بر Save کردن آمد آن را yes کنید. از پنجرهی Create Features بر روی Pipe راست کلیک کرده و گزینهی Properties را انتخاب کنید. پنجرهای به اسم Template Properties باز می شود. در قسمت Line_Diameter عدد ۴ را انتخاب کنید و Ok کنید. در نوار ابزار Snapping گزینه های Vertex و Edge Snapping را فعال کنید. حال بر روی لولهی مورد نظر موس خود را برده یا گزینهای مانند شکل زیر پیدا کنید.( Pipes: Vertex)
در همان نقطه به عنوان شروع کلیک کنید، نوار ابزاری در کنار موس شما به نمایش در میآید بر روی آیکون Constrain Parallel کلیک کنید و طبق شکل بر روی نقشه در قسمتی که نوشته شده Edge Parcels کلیک کنید.
با موس خود کلیک راست کرده و گزینه ی Length را انتخاب نمائید. عدد ۱۲۵ را تایپ نموده و Enter کنید. در آخر بر روی آیکون Finish Sketch کلیک کنید.
برای اتمام کار بر روی آیکون Attributes از نوار ابزار Editor کلیک کنید تا پنجره ی آن به نمایش درآید. در جلوی قسمت Instal Date که نوشته شده است < NULL > کلیک کرده تا تقویم باز شود. بر روی تاریخ مورد نظر کلیک کنید تا تاریخ نصب لوله ثبت گردد. بر روی گزینهی Editor رفته و اول گزینهی Save Edits را انتخاب کنید و بعد روی گزینهی Stop Editing کلیک کنید.